Suzuki: Bybil på 0,25 l/mil

Pu3-Commuter kalles en ny prototype fra Suzuki. Det er en toseters bybil, som gir sjåføren mulighet til å velge en av tre mulige drivsystemer i bilen som passer best til deres bruk.

Bybilen er med sine 267,5 centimeters lengde mye kortere enn noen bil som er i salg her til lands i dag. Den er litt lengre enn Smart (som er 250 cm) og litt kortere enn Th!nk (som er 299,1 cm). Uten at Pu3-Commuter består av spesielle, lette materialer, veier den 550 kilo på det minste – og 700 kilo på det meste.

Først i Japan

Dette er foreløpig kun en prototype, og hvorvidt den vil settes i produksjon, er ikke klart ennå. Dersom bilen settes i produksjon, eller hvis enkelte deler av den skulle bli benyttet i andre modeller fra Suzuki, tror den norske Suzuki-importøren, Suzuki Bilimport AS, at vi først vil få se dette på det japanske markedet.

Tre drivsystemer

Pu3-Commuter kan altså drives med tre forskjellige drivsystemer: bensinmotor, el-motor eller kombinasjonen, hybrid-drift. Markedssjef Morten Wettergren i Suzuki Bilimport AS, sier at hybridmotoren ligger nærmest produksjonslinjen i tid.

1: Hybrid

Hybridmotoren er en kombinasjon av bensin- og el-motor. Den er koblet til en automatisk CVT-kasse, og bruker el-motoren ved oppstart og bensinmotoren når motoren er i gang. Ved behov for ekstra fraspark, brukes begge motorene samtidig. Når man starter opp en bil, brukes det mye drivstoff bare for å komme i gang.Ved å bruke el-motor til dette kuttes drivstofforbruket en del – for Pu3-Commuter sin del regner Suzuki med så lavt forbruk som 0,25 liter per mil.

2: Bensin

Bensinmotoren er av de som Suzuki kaller lean-burn -- eller magermotor -- en motor som bruker mer luft i bensinblandingen enn hva som er vanlig. I prototypen Pu3 er motoren basert på en slik motor som allerede sitter i Suzuki Alto. Denne motoren har en start-stop funksjon, slik at motoren kobles ut dersom bilen står stille – og startes opp igjen når man tråkker på gasspedalen. Dermed sparer man inn på unødvendig forbruk ved stans. Forbruket her er 0,3 liter bensin per mil.

3: Elektrisitet

Med den elektriske motoren veier bybilen mest (700-750 kg), men forurenser til gjengjeld ikke nevneverdig. Utslipp under kjøring er lik null.