Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Suzuki Baleno (1998)

Folkebilen Suzuki Baleno fant mange kjøpere når den var ny. Det betyr mange eksemplarer på bruktmarkedet. Billig inngangsbillett til 4x4? Ja takk!

Baleno kom i 1995 og ble en stor suksess – mye takket være en genial markedsføringskampanje med slagordet ”folkebilen” og fotballstjernene på landslaget som frontfigurer. Prisen var nok utslagsgivende for de fleste, langt lavere enn konkurrentene. De mest sammenlignbare er Mitsubishi Lancer og Subaru Impreza – begge stasjonsvogner med firehjulstrekk.

LES OGSÅ:

På veien kan ikke motoren akkurat kalles sprek, men den er villig. Baleno veier kun 1050 kilo, og 1,6-literen vil være tilstrekkelig for de fleste. 0-100 går på ca 12,7 sekunder. Noen storartet kjøreopplevelse er det ikke snakk om. Fjæringen er bløt og demperne virker litt slitte på vårt eksemplar.

Interiør
Nøkternt, grått og uendelig trist er førsteinntrykket. Her har ikke Suzuki brukt mye tid på å få det estetiske smakfullt. Men passe funksjonelt og oversiktlig. Interiøret virker slitesterkt, som på japanske biler generelt.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Firehjulstrekk og god kvalitet til en rimelig pris. Det høres svært bra ut. Men dette er en gammeldags bil du ikke velger med hjertet. Et ankepunkt mot Baleno da den solgte som verst, var at den ikke hadde ABS-bremser. På glatte vinterveier kan det for uerfarne førere skape problemer.

Det hjelper ikke å komme fort opp bakkene om du ikke klarer å bremse beint på vei ned igjen… Et lite tips: Kjøp Baleno på våren/sommeren, da er prisene på det laveste siden pågangen etter firehjulstrekk ikke er stor! For 20 000 kroner kan du gjøre et kupp…

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Suzuki Baleno (1998)

Prisgunstig og problemfri firehjulstrekker

Gammeldags da den kom, mangler ABS