Tesla Model 3 er Årets Bil 2020

Suveren vinner!

Model 3 er en gavepakke for nordmenn - mener Årets Bil-juryen. Hele seks av åtte jurymedlemmer mener elbiler er årets store nyhet!

I RØDT, HVITT OG BLÅTT: Alle møtte opp da sjefredaktør Espen Stensrud overrakte det synlige beviset for at Tesla Model 3 er kåret til Årets Bil. Fra venstre: Espen Stensrud, Axel Tangen, Ingrid Kjetsaa, Susanne Amundsen, Nora Wisløff Egenæs, Christian Andfossen, Kristoffer Elm, Niklas Kile, Martin Østby-Dahl, Josefin Søderberg, David Blom, Espen Heimdal, Camilla Jørgensen, Pål Gystad Simonsen, Alexander Fagerli, Christian Bondhus, Thor Jacobsen. Foto: Jamieson Pothecary
I RØDT, HVITT OG BLÅTT: Alle møtte opp da sjefredaktør Espen Stensrud overrakte det synlige beviset for at Tesla Model 3 er kåret til Årets Bil. Fra venstre: Espen Stensrud, Axel Tangen, Ingrid Kjetsaa, Susanne Amundsen, Nora Wisløff Egenæs, Christian Andfossen, Kristoffer Elm, Niklas Kile, Martin Østby-Dahl, Josefin Søderberg, David Blom, Espen Heimdal, Camilla Jørgensen, Pål Gystad Simonsen, Alexander Fagerli, Christian Bondhus, Thor Jacobsen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Vi står utenfor hovedkontoret til Tesla på Skøyen. Utenfor står det tre Tesla Model 3 - i fargene rødt, hvitt og blått.

Vi kommer ikke uanmeldt med sprudlevann og plakett. Flere nøkkelpersoner er på plass når prisen for Årets Bil skal deles ut av juryleder Espen Stensrud, fra Aller Media.

UKNUSELIG: Da Elon Musk stod på scenen i California og lanserte Teslas nye pickup «Cybertruck», gikk ikke ting helt etter planen. Video: Tesla. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Champagnen spruter og stemningen er på topp.

2 GANGER HURRA: Axel Tangen mottar prisen for Årets Bil på vegne av Tesla. I forrige uke ble de dessuten Lesernes favoritt, noe Nora Wisløff Egenæs holder et synlig bevis for. Foto: Jamieson Pothecary.
2 GANGER HURRA: Axel Tangen mottar prisen for Årets Bil på vegne av Tesla. I forrige uke ble de dessuten Lesernes favoritt, noe Nora Wisløff Egenæs holder et synlig bevis for. Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer

En verdig vinner

- Model 3 har tatt Norge med storm, og med denne modellen har Tesla vist at de kan nå de store massene. Bilen er praktisk, forholdsvis rimelig og presterer ikke bare svært godt på rekkevidde, men også på kjøreegenskaper. Model 3 er en ny folkebil - og en verdig vinner av Årets Bil, sier juryleder Espen Stensrud til Dinside.

FORNØYD: Kommunikasjonsrådgiver i Tesla Norge, Nora Wisløff Egenæs. Foto: Jamieson Pothecary
FORNØYD: Kommunikasjonsrådgiver i Tesla Norge, Nora Wisløff Egenæs. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

I forrige uke valgte leserne Tesla Model 3 til sin favoritt. Nå har alle jurymedlemmene Tesla Model 3 på sin liste blant sine tre favoritter. Det overrasker ikke Tesla Norge.

- Dette er veldig gøy. Model 3 er et produkt vi er stolte av, og det er veldig hyggelig å få bekreftet at både folket og juryen er like begeistret som oss, sier en strålende fornøyd Nora Wisløff Egenæs.

Hun er kommunikasjonsrådgiver i Tesla Norge, og hadde besøk av oss for en uke siden også.

- Vi er både ydmyke og svært takknemlige for denne anerkjennelsen. Øvelsene på testdagen var godt utformet, og bilenes egenskaper ble virkelig satt på prøve. Det var mange gode reaksjoner og fine tilbakemeldinger fra juryen på Model 3 i løpet av dagen. Vi ønsker å takke alle, både leserne og juryen, som har stemt på Model 3, sier hun.

- Både Model S og Model 3 er blitt kåret til Årets Bil. Hvordan har de klart det?

- Model S og Model 3 er familiebiler, og vi opplever at det norske folk har hatt en stor interesse for helelektriske familiebiler. Da Model S kom til Norge i 2013 endret den manges syn på elbil og hva det betyr å kjøre elektrisk. Dette har nok åpnet litt for Model 3, som er en billigere og enklere Tesla og treffer et bredere segment i markedet.

Ønsker konkurrentene velkommen

- Hvordan vil dere møte den økende konkurransen?

- Teslas misjon er å akselerere verdens overgang til bærekraftig energi, konkurranse gjør at denne overgangen skjer raskere. Vi ønsker at alle som ønsker å kjøre elektrisk har valgfrihet for å finne elbilen som passer best for deres behov og ønsker konkurrentene velkommen.

- Dere er per dags dato det mest solgte merket i år. Hvilke planer har dere for å ta vare på kundene?

- Våre kunder er våre viktigste ambassadører. Vi gjør vårt beste for å ta godt vare på alle som har kjøpt og som velger å kjøpe en Tesla. Vi fortsetter å utvide vårt servicetilbud og har planer om å åpne flere nye lokasjoner i Norge. Vi skal blant annet åpne i Haugesund i løpet av første kvartal 2020, der blir det servicesenter, butikk og levering av nye biler. Med mange nye Teslaer på veiene jobber vi også kontinuerlig med å utvide vårt Supercharger-nettverk, både utvidelser av eksisterende og nye lokasjoner for å dekke kundenes behov på langtur.

JURYEN: Racersjåfør Anders Grøndal var testsjåfør for kone og jurymedlem Molly Pettit. Resten av juryen består av Børre Skiaker, Rune M. Nesheim, Rune Korsvoll, Ståle Frydenlund, Anders Hovde, Bård Eker og Espen Stensrud. Foto: Jamieson Pothecary
JURYEN: Racersjåfør Anders Grøndal var testsjåfør for kone og jurymedlem Molly Pettit. Resten av juryen består av Børre Skiaker, Rune M. Nesheim, Rune Korsvoll, Ståle Frydenlund, Anders Hovde, Bård Eker og Espen Stensrud. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

- Hvilke tanker gjør du deg om den nye pickupen som ble lansert i forrige uke?

- Den er utrolig spennende. Den dekker en del av markedet vi ikke har vært aktive i tidligere. Den blir ett flott tilskudd hos oss sammen med Model Y som vi gleder oss veldig til å vise frem til norske forbrukere.

Dette mener vi om topp 3

1. Tesla Model 3

Tesla har rett og slett kommet med en gavepakke for nordmenn. Den har lengst rekkevidde i klassen, raskest ladekapasitet, et eget stort og billig ladenettverk, både to- og firehjulsdrift, ekstreme ytelser i forhold til hva vi er vant med, innvendig plass de mange kan leve med, både i kupeen og i bagasjerommet, samt nyttige og unyttige (men gøyale) nyvinninger vi ikke har sett på biler tidligere.

Og alt dette får man til en pris veldig mange kan strekke seg til. Under testdagen viser det seg at Model 3 ikke bare er morsom på landeveien, men svært kompetent i testene og gøyal på bane.

Tesla Model 3. Foto Jamieson Pothecary
Tesla Model 3. Foto Jamieson Pothecary Vis mer

2. Mercedes EQC

Mercedes treffer det norske markedet veldig bra med elbilen EQC. Det er en mellomklasse-SUV som har plass til tre i baksetet og hundebur eller barnevogn.

Den kan trekke tilhenger på 1800 kilo og er en skikkelig allrounder. Faktisk rekkevidde på rundt 40 mil gjør at de fleste kommer seg på hytta uten å lade, og med ladefart på 110 kW kommer man seg fort videre.

Komforten er satt i høysetet og prisen er hyggelig til Mercedes å være. Startprisen er fra 604.000 kroner og du er utstyrsmessig i mål for 700.000 kroner.

Mercedes-Benz EQC. Foto: Jamieson Pothecary
Mercedes-Benz EQC. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

3. Toyota RAV4

RAV4 gir mest plass for pengene, blant årets kandidater. Her har du en ujålete arbeidshest som er skreddersydd for en familie på fem. Toyota har lagt større vekt på ergonomi og støyisolering, og den nye plattformen den er bygget på, løfter kjøreegenskapene flere hakk.

Foreløpig får du den som en svært drivstoffgjerrig hybrid med drift på to eller fire hjul (vi har kjørt AWD på 0,46 liter på mila). Nylig annonserte Toyota at den blir tilgjengelig som ladbar hybrid, med over seks mils rekkevidde og 300 hester. Da blir den enda mer aktuell for Norge. Våre lesere stemte denne opp til en andreplass.

Toyota RAV4. Foto: Jamieson Pothecary
Toyota RAV4. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer