MASSIV: De første assosiasjonene vi fikk da vi fikk se denne massive metallgiganten, var med et Franz Jäger-pengeskap på hjul Dette er Rolls-Royces første SUV, og navnet Cullinan er hentet fra en av de mest berømte kronjuvelene i England. Foto: Rolls-Royce
MASSIV: De første assosiasjonene vi fikk da vi fikk se denne massive metallgiganten, var med et Franz Jäger-pengeskap på hjul Dette er Rolls-Royces første SUV, og navnet Cullinan er hentet fra en av de mest berømte kronjuvelene i England. Foto: Rolls-RoyceVis mer

Her er Rolls-Royce Cullinan

SUV-enes Rolls-Royce

Den er svær og gedigen. Selvsagt. Den har en diger motor med masse krefter. Selvsagt. Hvorfor føler vi oss da litt snytt når den endelig er blitt offentlig?

Ifølge Rolls-Royce selv er dette kanskje den modellen fra luksusprodusenten det har vært sett mest frem til noensinne.

Vi for vår del var rimelig spent på forhånd. Smak og behag kan selvfølgelig diskuteres, men noen objektiv fasit finnes ikke. Likevel - for vår del må vi si oss skuffet her på redaksjonen. Dette er vel å merke utelukkende basert på fotomaterialet vi har til rådighet.

Men, basert på disse visuelle inntrykkene synes vi ikke den tradisjonsrike skaperen av drømmebiler har fått til noe som gir oss følelsen at vi her har noe som overgår alt vi har sett tidligere. Og er det ikke nettopp det man forventer fra selveste Rolls?

SUV-enes Rolls-Royce
TJA: Dette er de av bildene vi har mottatt som viser den mest luksuriøse varianten av interiøret. Materialkvaliteten er sikkert ekstraordinær, men designen slår oss ikke ut av begeistring. På det nederste bildet er berøringsskjermen skjult av et lokk. Foto: Rolls-Royce
TJA: Dette er de av bildene vi har mottatt som viser den mest luksuriøse varianten av interiøret. Materialkvaliteten er sikkert ekstraordinær, men designen slår oss ikke ut av begeistring. På det nederste bildet er berøringsskjermen skjult av et lokk. Foto: Rolls-Royce Vis mer

«Alle» skal ha SUV

I en tid da det er miljø og elektrifisering som dominerer diskusjonene i bilindustrien, flommer det likevel inn bilder og nyheter av luksuriøse superbiler og det er snart ikke den luksus- og sportsbilprodusent som ikke har en SUV i sitt modellspekter. Nå er Rolls altså blitt en av de mange.

Og hva har vi her? Jo, først to legendariske navn: Cullinan. Den største diamanten som noensinne er funnet og som oppbevares med de britiske kronjuvelene. Og Rolls-Royce - satt sammen av to navn. Merket ble født for 114 år siden da den engelske ingeniøren Henry Royce og den walisiske eventyreren Charles Stewart Rolls (som ble den første som omkom i en ulykke med motorisert fly i 1910), innledet sitt samarbeid. Mottoet var: «Ta det beste og gjør det bedre».

KJEMPE: Med sine 534 centimeter i lengden og 184 centimeter i høyden, overgår Rolls-Royce Cullinan det aller meste av personbiler på og utenfor vei. Foto: Rolls-Royce
KJEMPE: Med sine 534 centimeter i lengden og 184 centimeter i høyden, overgår Rolls-Royce Cullinan det aller meste av personbiler på og utenfor vei. Foto: Rolls-Royce Vis mer

Dernest har vi det som antakelig vil bli verdens dyreste SUV i serieproduksjon. Rolls-Royce-sjef Torsten Müller Ötvös sier det slik:

- Vi visste vi måtte tilby våre kunder noe de ikke per i dag kan finne i SUV-markedet. De aksepterer ikke begrensninger eller kompromisser i livet. De er de nye pionerene. (...) Det krever en bil som kan ta seg frem hvor som helst med den ultimate luksus og stil.

Listen over utstyr og avanserte systemer som er tilgjengelig på den nye modellen er altfor lang til å ta med her - for å si det slik er dét kunden måtte ønske, tilgjengelig dersom det er teknisk realiserbart.

ROLLS AV VEIEN: Cullinan gir for første gang Rolls-kundene muligheten til å utforske uveisomme strøk. Mon tro hvor mange som kommer til å gjøre det... Foto: Rolls-Royce
ROLLS AV VEIEN: Cullinan gir for første gang Rolls-kundene muligheten til å utforske uveisomme strøk. Mon tro hvor mange som kommer til å gjøre det... Foto: Rolls-Royce Vis mer

Den nye generasjon Rolls

Dette er modell nummer to fra Rolls som er basert på Goodwood-produsentens nye full-aluminium-arkitektur. Den første var den helt nye Phantom som ble lansert sommeren 2017.

Teknisk er naturlig nok Cullinan tett opptil Phantom og utstyrt med den samme motoren. Vi snakker selvsagt om den tolvsylindrede bensinmotoren med to turboladere og fetisj-slagvolumet hos Rolls, nemlig 6,75 liter. Maksimal effekt er «tilstrekkelige» 571 hestekrefter og dreiemomentet er litt redusert fra Phantom - fra 900 til fortsatt massive 850 newtonmeter, men med den fordelen at det er tilgjengelig tidligere i arbeidsregisteret, nemlig allerede fra 1600 omdreininger.

Cullinan er utstyrt med luftfjæring og sitt kjente Magic carpet ride (flygende-teppe-understell). Firehjulsdriften er nyutviklet og ifølge produsenten kan bilen kjøre overalt til og med der en Range Rover kommer frem. Offroad-instillingene velges med en egen betjening der en av instillingene har fått nettopp betegnelsen «overalt».

For mer av det tekniske: Se tabellen nederst.

Flere bilder:

Alle foto: Rolls-Royce

Mer praktisk

For første gang har vi altså en Rolls-Royce med bakluke og et fleksibelt og praktisk bagasjerom. Cullinan er utstyrt med noe Rolls kaller en «D-hekk», som altså delvis gir bilen en sedan-aktig fasong. Koffertrommet har et volum på 560 eller 600 liter avhengig av konfigurasjonen - dette kan økes til 1.930 liter.

Bagasjeromsgulvet kan elektrisk heves til nivå med de nedlagte seteryggene for å legge inn lange gjenstander som det siste arkeologiske funnet man har gjort i ørkenen eller det store kunstverket av Mark Rothko man nettopp har anskaffet i et kunstgalleri. (Eksemplene er gitt av Rolls-Royce selv). Da disponerer man 225 centimeter lastelengde.

Fra tre mill.?

I England vil Cullinan koste fra 250.000 pund når den lanseres mot slutten av 2018. Noe under tre millioner i Norge er nok ikke aktuelt, for den som måtte vurdere å ta den inn - noe offisielt agentur har fortsatt ikke den eksklusive produsenten her i landet.

TEKNISKE DATA ROLLS-ROYCE CULLINAN
Motor6,75 V12 biturbo bensin
Slagvolum6.750 ccm
Effekt571 hk / 5000 o/min
Dreiemoment850 Nm / 1600 o/min
Toppfart250 km/t
Forbruk - CO21,5 l/mil - 341 g/km
Lengde534 cm
Bredde202 cm
Høyde184 cm
Akselavstand330 cm
Egenvekt2660 kg
Felgdiameter22"