Ifølge Rolls-Royce selv er dette kanskje den modellen fra luksusprodusenten det har vært sett mest frem til noensinne.

Bentley Bentayga er offisiell
Vi for vår del var rimelig spent på forhånd. Smak og behag kan selvfølgelig diskuteres, men noen objektiv fasit finnes ikke. Likevel - for vår del må vi si oss skuffet her på redaksjonen. Dette er vel å merke utelukkende basert på fotomaterialet vi har til rådighet.
Men, basert på disse visuelle inntrykkene synes vi ikke den tradisjonsrike skaperen av drømmebiler har fått til noe som gir oss følelsen at vi her har noe som overgår alt vi har sett tidligere. Og er det ikke nettopp det man forventer fra selveste Rolls?


«Alle» skal ha SUV
I en tid da det er miljø og elektrifisering som dominerer diskusjonene i bilindustrien, flommer det likevel inn bilder og nyheter av luksuriøse superbiler og det er snart ikke den luksus- og sportsbilprodusent som ikke har en SUV i sitt modellspekter. Nå er Rolls altså blitt en av de mange.

Mer luksus blir det ikke!
Og hva har vi her? Jo, først to legendariske navn: Cullinan. Den største diamanten som noensinne er funnet og som oppbevares med de britiske kronjuvelene. Og Rolls-Royce - satt sammen av to navn. Merket ble født for 114 år siden da den engelske ingeniøren Henry Royce og den walisiske eventyreren Charles Stewart Rolls (som ble den første som omkom i en ulykke med motorisert fly i 1910), innledet sitt samarbeid. Mottoet var: «Ta det beste og gjør det bedre».

Dernest har vi det som antakelig vil bli verdens dyreste SUV i serieproduksjon. Rolls-Royce-sjef Torsten Müller Ötvös sier det slik:
- Vi visste vi måtte tilby våre kunder noe de ikke per i dag kan finne i SUV-markedet. De aksepterer ikke begrensninger eller kompromisser i livet. De er de nye pionerene. (...) Det krever en bil som kan ta seg frem hvor som helst med den ultimate luksus og stil.
Listen over utstyr og avanserte systemer som er tilgjengelig på den nye modellen er altfor lang til å ta med her - for å si det slik er dét kunden måtte ønske, tilgjengelig dersom det er teknisk realiserbart.

Den nye generasjon Rolls
Dette er modell nummer to fra Rolls som er basert på Goodwood-produsentens nye full-aluminium-arkitektur. Den første var den helt nye Phantom som ble lansert sommeren 2017.

Ingen har sett noe lignende - og prisen er deretter
Teknisk er naturlig nok Cullinan tett opptil Phantom og utstyrt med den samme motoren. Vi snakker selvsagt om den tolvsylindrede bensinmotoren med to turboladere og fetisj-slagvolumet hos Rolls, nemlig 6,75 liter. Maksimal effekt er «tilstrekkelige» 571 hestekrefter og dreiemomentet er litt redusert fra Phantom - fra 900 til fortsatt massive 850 newtonmeter, men med den fordelen at det er tilgjengelig tidligere i arbeidsregisteret, nemlig allerede fra 1600 omdreininger.
Cullinan er utstyrt med luftfjæring og sitt kjente Magic carpet ride (flygende-teppe-understell). Firehjulsdriften er nyutviklet og ifølge produsenten kan bilen kjøre overalt til og med der en Range Rover kommer frem. Offroad-instillingene velges med en egen betjening der en av instillingene har fått nettopp betegnelsen «overalt».
For mer av det tekniske: Se tabellen nederst.
Flere bilder:
Alle foto: Rolls-Royce
Mer praktisk
For første gang har vi altså en Rolls-Royce med bakluke og et fleksibelt og praktisk bagasjerom. Cullinan er utstyrt med noe Rolls kaller en «D-hekk», som altså delvis gir bilen en sedan-aktig fasong. Koffertrommet har et volum på 560 eller 600 liter avhengig av konfigurasjonen - dette kan økes til 1.930 liter.

Britisk luksus for den nye tid
Bagasjeromsgulvet kan elektrisk heves til nivå med de nedlagte seteryggene for å legge inn lange gjenstander som det siste arkeologiske funnet man har gjort i ørkenen eller det store kunstverket av Mark Rothko man nettopp har anskaffet i et kunstgalleri. (Eksemplene er gitt av Rolls-Royce selv). Da disponerer man 225 centimeter lastelengde.
Fra tre mill.?
I England vil Cullinan koste fra 250.000 pund når den lanseres mot slutten av 2018. Noe under tre millioner i Norge er nok ikke aktuelt, for den som måtte vurdere å ta den inn - noe offisielt agentur har fortsatt ikke den eksklusive produsenten her i landet.
TEKNISKE DATA | ROLLS-ROYCE CULLINAN |
Motor | 6,75 V12 biturbo bensin |
Slagvolum | 6.750 ccm |
Effekt | 571 hk / 5000 o/min |
Dreiemoment | 850 Nm / 1600 o/min |
Toppfart | 250 km/t |
Forbruk - CO2 | 1,5 l/mil - 341 g/km |
Lengde | 534 cm |
Bredde | 202 cm |
Høyde | 184 cm |
Akselavstand | 330 cm |
Egenvekt | 2660 kg |
Felgdiameter | 22" |

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.