<strong>FÆRREST FEIL:</strong> Færrest feil av alle bilene i TÜV-rapporten for 2020, har SUV-en Mercedes GLC. Mange SUV-er er blant de beste bilene i undersøkelsen. Foto: Markus Pentikainen
FÆRREST FEIL: Færrest feil av alle bilene i TÜV-rapporten for 2020, har SUV-en Mercedes GLC. Mange SUV-er er blant de beste bilene i undersøkelsen. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Bruktbil

SUV-ene med flest og færrest feil

Hvilken SUV bør du satse på når du skal kjøpe brukt? Vi har plukket ut de 14 mest feilfrie fra den store TÜV-rapporten 2020.

Publisert
Sist oppdatert

Et bruktbilkjøp er et spill med mange variabler. Du skal helst finne en bil som er kjørt lite, som er godt vedlikeholdt og til en best mulig pris. Moderne biler er så kompliserte at det er umulig for vanlige bilkjøpere å avsløre alle feil. Derfor kan denne ferske rapporten fra TÜV være til god hjelp.

Tester åtte millioner

Bilene som TÜV (en sammenslutning av tyske selskaper som foretar sikkerhetsgodkjenninger av biler) har testet er i forskjellige årsklasser - fra «inntil 3 år gamle» og oppover til «inntil 9 år gamle».

Til grunn for rapporten ligger feil og mangler som har med sikkerhet og driftssikkerhet å gjøre på nesten åtte millioner biler som er testet mellom juli 2018 og juni 2019.

Modellene er stort sett identiske med de vi finner på norske veier og har en årlig kjørelengde på i underkant av 15.000 kilometer - omtrent lik den for norske biler. De erfarne testerne kjenner godt til styrkene og svakhetene til de enkelte bilmodellene.

<strong>KATTA I SEKKEN?:</strong> TÜV har testet rundt åtte millioner biler og avslører hvilke som har flest og færrest feil. Foto: TÜV Rheinland
KATTA I SEKKEN?: TÜV har testet rundt åtte millioner biler og avslører hvilke som har flest og færrest feil. Foto: TÜV Rheinland Vis mer

Mercedes GLC aller best

Best av alle bilene i rapporten er SUV-en Mercedes GLC. Den befinner seg naturlig nok i klassen for de yngste bilene. Med en feilprosent på bare 2,1 er den langt bedre enn de dårligste i klassen, som har en feilprosent på godt over 10. Mazda CX-3 er en mye rimeligere bil, men også en av de mest feilfrie i klassen «Inntil 3 år gamle».

<strong>VINNER:</strong> Mercedes GLC har færrest feil. Her: 2016-modell. Foto: Knut Moberg
VINNER: Mercedes GLC har færrest feil. Her: 2016-modell. Foto: Knut Moberg Vis mer

Hvis vi tar for oss de typiske, norske bruktbilene, som gjerne er rundt seks-sju år gamle, ser vi at det er fullt mulig å gjøre sikre og gode kjøp dersom du velger riktig. Blant SUV-ene med lite feil i denne klassen finner vi både Audi Q5, Mazda CX-5, Mini Countryman, Mitsubishi ASX og Honda CR-V.

Dacia dårligst

I vår oversikt har vi plukket ut SUV-ene fra de 12 beste og dårligste bilene i hver årsklasse. I flere av klassene er SUV-ene i overtall. Det kan med andre ord se ut som om mange SUV-er i utgangspunktet har lite feil og problemer.

I klassen «Inntil 5 år gamle» er halvparten av bilene med færrest feil SUV-er. Her er det lille og rimelige Opel Mokka som har færrest feil. I klassen «Inntil 7 år gamle» er sju av de 12 beste bilene en SUV.

Blant bilene med flest feil, finner vi bare to-tre SUV-er: Dacia Duster og Hyundai Tucson i de nyeste årgangene og Dacia Sandero (selges ikke i Norge) blant de eldre. Dacia er billig-merket til Renault og det gjenspeiler seg også i antall feil.

<strong>MYE FEIL:</strong> Billig-SUV-en Dacia Duster kommer dårlig ut på feilstatistikken. Foto: Knut Moberg
MYE FEIL: Billig-SUV-en Dacia Duster kommer dårlig ut på feilstatistikken. Foto: Knut Moberg Vis mer

Ofte feil på bremser

Er du på jakt etter en bruktbil, skal du likevel ikke stole blindt på statistikk. En bil som eieren har pleiet og vedlikeholdt godt og tatt jevnlig til service, vil ofte kunne bli et godt kjøp uansett merke og alder.

<strong>BREMSEFEIL:</strong> - Rust på bremsene og andre bremsefeil er noe vi ser mye av også på norske biler når de er inne til kontroll, sier Erik Dammen, leder av Trafikkstasjonen på Risløkka i Oslo. Foto: Rune Korsvoll
BREMSEFEIL: - Rust på bremsene og andre bremsefeil er noe vi ser mye av også på norske biler når de er inne til kontroll, sier Erik Dammen, leder av Trafikkstasjonen på Risløkka i Oslo. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Hvis du samtidig sjekker at bilen er fri for heftelser i Brønnøysundregistrene (brreg.no), sjekker at kjørelengden på kilomerertelleren er riktig på vegvesen.no og skriver en standard kjøpekontrakt (finnes på naf.no), så er mye gjort for at du ikke kjøper katta i sekken.

Ønsker du å gjøre din egen tekniske gjennomgang av bruktbilen, kan det være godt å vite at de vanligste feilene på de bilene TÜV har testet, er på lys, bremser, drivaksler og hjuloppheng.

Færrest feil inntil 3 år gamle

  1. Mercedes GLC 2,17 %
  2. Mazda CX-3 2,7 %
  3. Audi Q5 2,8 %
  4. Audi Q3 2,9 %

Færrest feil inntil 5 år gamle

  1. Opel Mokka 5,0 %
  2. Audi Q5 5,3 %
  3. Mitsubishi ASX 5,7 %
  4. BMW X1 5,9 %
  5. Mercedes GLK 5,9 %
  6. Toyota RAV4 5,9 %

Færrest feil inntil 7 år gamle

  1. Audi Q5 8,5 %
  2. Mazda CX-5 8,8 %
  3. Mini Coutryman 9,5 %
  4. Mitsubishi ASX 9,9 %
  5. Honda CR-V 10,0%
  6. Mercedes GLK 10,0 %
  7. Porsche Cayenne 10,0 %

Flest feil inntil 3 år gamle

  1. Dacia Duster 11,7 %
  2. Hyundai Tucson 10,5 %

Flest feil inntil 5 år gamle

  1. Dacia Sandero 16,7 %

Flest feil inntil 7 år gamle

  1. Dacia Sandero 28,5 %

Fra de 12 bilene med færrest og flest feil i hver klasse i TÜV-rapporten 2020, har vi plukket ut SUV-ene. Du kan lese mer om rapporten her

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer