Superlett energibunt fra England

Har du hørt om AC Cobra? Nå er legenden gjenopplivet, i form av AC 212 S/C, en potent og uhyggelig kvikk godværsracer.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Bak torpedovegggen i AC 212 S/C finner du en V8-motor i aluminium fra britiske Lotus. V8-eren har et slagvolum på 3,5 liter og er utrustet med doble overliggende kamaksler og 32 ventiler. På toppen av det hele mates de åtte sylindrene av to turboladere (biturbo), noe som resulterer i 350 hestekrefter når motoren oppnår 6.500 o/min. Det betyr at motoren har en litereffekt på akseptable 100 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment, 400 Nm, oppnås ved 4.000 o/min.

Kraften fra den fyrige motoren overføres til asfalten via en sekstrinns manuell girkasse og bakdekk i dimensjonen 265/45-17. På racing-vis er felgene festet ved hjelp av en kraftig sentermutter.

Karbonfiber "all over"

Det holder ikke med en rå motor for at en bil skal bli en værsting. Også vekt er en avgjørende faktor. Derfor har AC Cars , som har utviklet 212 S/C, vært rause i bruken av karbonfiber. Hele karosseriet er bygd opp av dette eksklusive materialet. Selv om bilen er 420 centimeter lang og 175 centimeter bred, veier den derfor ikke mer enn 900 kilo.

4 sekunder

Kombinasjonen av lav vekt og 350 hestekrefter, sørger for at bilen skal klare 0-100 kilometer i timen på nøyaktig 4 sekunder. Dermed er 212 en av verdens absolutt raskeste gatebiler. Selv Porsche 911 GT2, som kommer i mai, må se seg slått av 212, i hvert fall på papiret. Porsche oppgir selv at GT2 bruker 4,1 sekunder på å oppnå 100 kilometer i timen.

Kraftige bremser

Ifølge AC Cars skal også nedbremsinger gå relativt raskt unna. Alle de fire bremseskivene er av den ventilerte typen og stanses av firestemplede racing-kalipere. Sammen med brede bakdekkene sørger 245/45-17-fordekk for å overføre bremsekraften til underlaget. Vi vil tro at retardasjonen blir påtagelig når du tråkker 212-bremsepadalen i bunn, i hvert fall på tørr asfalt. Og stor bremsekraft er ingen ulempe når speedometernålen ikke stopper før den viser 250 kilometer i timen.

212 er en roadster, og rommer derfor bare to personer. Vi vil tro at fremtidige 212-eiere stort sett vil lufte bilen på godværsdager, men hvis man skulle bli overrasket av regn, er det faktisk mulig å slippe unna en våt opplevelse. Det forutsetter at du orker å sette på plass to sidevinduer og trekke opp en kalesje.

Mystisk navn

Du er ikke alene hvis du lurer på hvordan AC fant på navnet 212 S/C. Navnet er imidlertid ikke så mystisk som det kan høres ut. Tallet 212 beskriver nemlig motorvolumet i kubikktommer. S/C er en forkortelse for Street/Competition, noe som signaliserer at bilen egner seg for konkurranser, samtidig som den er lovlig for gatebruk.

I England koster 212 S/C snaue 69.000 pund, noe som tilsvarer omlag 920.000 norske kroner. Vi her oppe på berget må imidlertid belage oss på å legge til drøye 600.000 kroner i avgifter.