Superlett baneracer fra Porsche

Det er to store ulemper med Porsche 911 GT3 RS. For det første kan den ikke registreres for gatebruk. For det andre er alle de 50 eksemplarer allerede solgt.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Bilen er imidlertid så spesiell at vi mener den er verdt en artikkel. For eksempel er bilen utstyrt med en hekkspoiler i størrelsesorden Formel 1. Den enorme frontspoileren er heller ikke å spøke med. Men det kanskje aller mest interessante ved 911 GT3 RS, er den lave vekten. Bilen veier nemlig bare 1.110 kilo. Til sammenligning veier Porsche 911 Turbo 1.540 kilo. 1.110 kilo er altså svært lite, med tanke på hvilke krefter som befinner seg over bakhjulene.

415 hestekrefter

Sett i Porsche-perspektiv er ikke motorkonstruksjonen i seg selv oppsiktsvekkende. I likhet med hele 911-familien er også GT3 RS bevæpnet med en sekssylindret boksermotor. Slagvolumet er det samme som i 911 Turbo, 3.600 kubikkcentimeter, eller 0,6 liter per sylinder.

Det som imidlertid er spesielt, er at motoren yter hele 415 hestekrefter - uten turbo. Til sammenligning yter motoren i Porsche 911 Turbo 420 hestekrefter, til tross for at den har hjelp av både turboladere og ladeluftkjølere.

Turtallsvillig

En av årsakene til at motoren i GT3 RS er så effektsterk, er at den er så turtallsvillig. Maksimalt dreiemoment, 380 newtonmeter, oppstår ikke før ved 7.000 o/min. Og du må helt opp i 8.200 o/min før du får føling med alle de 415 hestekreftene.

Bakhjulsdrift

I motsetning til 911 Turbo, som har drift på alle fire hjul, må du klare deg med god gammeldags bakhjulsdrift hvis du skulle være så heldig å få en prøvetur i en GT3 RS. De voksne bakdekkene er i dimensjon 305/680-18, men selv med slike puddinger antar vi at GT3 RS er mer enn villig til å bli med på dans.

Voldsomme bremser

Vi har dessverre ikke klart å finne ut hvor raskt bilen klarer å komme seg opp i 100 kilometer i timen, men vi tar nok ikke mye feil hvis vi antyder snaue 4 sekunder. Vi antar at GT3 RS også gjør det svært godt på øvelsen 100-0. Skivebremsene foran er hele 380 millimeter i diameter og tøyles av firestemplede kalipere. Bakskivene bak har en diameter på 355 millimeter, og er 32 millimeter tykke, i likhet med skivene foran.

Seiret i Daytona

911 GT3 RS er som nevnt en banebil og den er derfor utrustet med både racing-seter, sekspunktsbelter, sikkerhetsbur og et automatisk brannslukningssystem. Og bilen har allerede bevist at den duger. I februar stakk en ilter GT3 RS av med GT-seieren i 24-timersracet i Daytona, den kjente racerbanen i Florida.

Er du hektet på Porsche 911?
Her kan du sammenligne Porsche 911 GT3 RS med de andre medlemmene i 911-familien.

Relaterte artikler:

  • Test av Porsche 911 Carrera 4
  • Test av Porsche Boxster S
  • DinSide Motors mest eksklusive biltester
  • Omtale av Porsche 911 GT2
  • Omtale av Porsche Carrera GT
  • Omtale av Porsche 911 Turbo
  • Omtale av Porsches keramiske bremser
  • Reportasje fra Oslo Racing Festival