Supergjerrig mikrobil fra Volkswagen

I september uttalte Volkswagen-sjef Ferdinand Piëch at konsernet vil presentere en såkalt enlitersbil innen to år. Vår samarbeidspartner Automedia er som vanlig tidlig ute, og har gjort seg tanker om hvordan bilen vil se ut.

Supergjerrig mikrobil fra Volkswagen
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Volkswagen har de siste årene satset hardt på å utvikle ekstremt drivstoff-gjerrige biler. Et av resultatene er Volkswagen Lupo 3L TDI. Denne bilen har en tresylindret turbodieselmotor med 1,2-liters slagvolum. Ved hjelp av direkteinnsprøytning har motoren blitt usedvanlig gjerrig, og klarer seg faktisk med under 0,3 liter drivstoff per mil ved blandet kjøring. Derav navnet Lupo 3L, som viser til at motoren ikke bruker mer enn tre liter diesel hver tiende mil. Lupo, som er noe mindre enn Polo, tas imidlertid ikke inn til Norge.

500 kilo

Nå snakkes det altså om at Volkswagen er i ferd med å utvikle en enda mer gjerrig bil, som skal klare seg med fantastiske 0,1 liter per mil. For at man i det hele tatt skal komme i nærheten av et så beskjedent drivstoff-forbruk, må kjøretøyets vekt være svært lav.

Hvis målet er lav vekt, er selvsagt den enkleste løsningen å lage en liten bil. Automedia regner derfor med at bilen vil bli en kort toseter, der de to passasjerene sitter bak hverandre. I tillegg vil Volkswagen helt sikkert ta i bruk eksklusive og lette materialer som aluminium og karbonfiber. Dermed vil kjøretøyets vekt sannsynligvis havne rundt 500 kilo.

Aerodynamisk

Supergjerrig mikrobil fra Volkswagen

Luftmotstanden har også innflytelse på drivstoff-forbruk, og Automedia regner derfor med at den nye bilen vil få en ekstremt aerodynamisk form. Som bildene viser vil sannsynligvis selve kupeen bli ekstremt smal. Ifølge Automedias forslag vil også bilen mangle et tradisjonelt panser. Med en slik form er det naturlig at motoren vil bli plassert mellom bakhjulene.

Spørsmålet er selvfølgelig om det finnes et marked for en slik bil. Bilen vil åpenbart bli trang og vil nok heller ikke være blant de sikreste bilene man kan ferdes i. På den annen side vil en slik bil bli ekstremt rimelig i drift. Hvis bilen i tillegg blir billig i innkjøp, er det ikke umulig at en slik bil vil kunne fylle en nisje i markedet.