Italdesign prøver med denne bilen med det kronglete navnet å vise vei for fremtidige sportsbiler. Drivstoffvalget er neppe tilfeldig i disse miljøtider. Hydrogenmotoren har hele tolv sylindre og er utviklet og produsert av BMW. Du kjenner den kanskje igjen fra BMW 7-serie med navnet BMW Hydrogen 7 hvor den yter 260 hestekrefter og sørger for enn toppfart på 230 km/t?
Det som er spesielt med denne motoren, er at hydrogenet ikke brukes i en brenselcelle til å skape strøm, men sprøytes inn i sylinderen på samme måte som vanlig bensin. Det er altså snakk om en konvensjonell forbrenningsmotor med et ukonvensjonelt drivstoff.
Toseter

Superbil på hydrogen
Om motoren er den samme som i BMW 7-serie, er det meste annet ulikt. Designen er mildt sagt spektakulær. VAD.HO har plass til to personer, men passasjeren har ikke fått plass ved siden av føreren som er det vanlige, men må finne seg i å sitte bak sjåføren. Der hvor passasjeren vanligvis sitter, finner vi nå motoren. Bak den igjen sitter tanken hvor det flytende hydrogenet må helles på.
Futurisk
For øvrig minner linjene om en supersportsbil. Italdesign trekker frem Ferrari 550/575 Maranello som et eksempel på biler med lignende proporsjoner. Men VAD.HO er langt mer dramatisk og ikke minst futurisk i linjeføringen. Enda mer futurisk blir det imidlertid på innsiden.
Drive by wire

Interiøret er mildt sagt nyskapende. Rattet er byttet ut med to joysticker. VAD.HO er hundre prosent drive by wire. Det vil si at det ikke er noen mekanisk forbindelse mellom bilens kjørekontroller, altså joysticker og pedaler, og hjul og motor. Alt foregår elektronisk. Entreen skjer gjennom en stor topphenglset dør og ting er i det store og det hele slik vi ikke forventer det.
At dette ikke er en bil som skal i produksjon med det første, skjønner sikkert de fleste. Selv omtaler Italdesign prosjektet som et åpen prosess hvor folk kan følge med mens utviklingen pågår. Bilen ble første gang vist på Genèveutstillingen tidligere i vår.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.