Test: Audi R8 Performance

Superbil mot strømmen

Da R8 Plus kom i fjor var toppen av kransekaken ferdig, trodde vi. Nå har Audi pyntet på enda et lag, med oppdatert utseende og enda mer hestekrefter.

ENDA MER HÅRETE: Nye Audi R8 Performance er barskere, raskere og sintere enn noensinne. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer

Hvem skulle trodd? Etter en hel-elekrifisert stand på Genève i fjor, trodde vi at biler med ren sugemotor fra Audi måtte hvile i fred.

Men akkurat som Jesus; rett etter påske dukket den opp igjen, Audi R8 i ny forpakning. Fortsatt fri for alt som forbindes med miljø og kunstig innpust, og attpåtil med 10 ekstra hestekrefter.

5,2 liter med 620 fantastiske, rene og dopingfrie hestekrefter. Skånet for turbo, kompressor eller elmotor - forbrenningsmotor i sin reneste form, med en lyd som matcher kreftene. Tom Jones møter Burt Reynolds - legendarisk lyd med bart og hårete brystkasse!

FRI FOR KUNSTIG TILSETNINGER: En 5.2 liters V10-motor sitter midtstilt bak ryggen til føreren. Den er fortsatt uten turbo eller hybridløsning. Men vi tror det er den siste av sin type fra Audi. Foto: Jamieson Pothecary
FRI FOR KUNSTIG TILSETNINGER: En 5.2 liters V10-motor sitter midtstilt bak ryggen til føreren. Den er fortsatt uten turbo eller hybridløsning. Men vi tror det er den siste av sin type fra Audi. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bråkebøtte

Lyden fra V10-motoren er pur lyd-perfeksjon. Trykk på den røde startknappen på rattet og motoren fyrer i gang fra kaldt som om du allerede har tatt en heftig runde på banen.

Audi har lagt til at motorlyden er på sitt heftigste, fra start med litt ekstra høyt turtall før lyden, og motoren roes ned etter noen sekunder. Ekstremt barnslig, men utrolig gøy! Med R8 skal du ikke bare se og bli sett, du skal høre og bli hørt.

ENKELPOTTE: Dobbelt firkantede rør er nå byttet ut med en enkel oval på hver side. Men titter du nærmere inn i poten er det fortsatt todelt. Og lydbildet er helt fantastisk. Foto: Jamieson Pothecary
ENKELPOTTE: Dobbelt firkantede rør er nå byttet ut med en enkel oval på hver side. Men titter du nærmere inn i poten er det fortsatt todelt. Og lydbildet er helt fantastisk. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

V10-motoren kan du piske helt opp til 8.700 omdreininger, og med sju trinns S-tronic-girkasse havner du i rødsonen rimelig ofte. Så er det en et lite dilemma:

Audi har nå fjernet lydknappen, for å styre lydnivået fra eksospottene. Begrunnelsen er for å få motoren innenfor lydreguleringene til EU. Det er ikke lenger mulig å kjøre med gromlyd og bilen i comfort-modus. Dermed ender man ofte med bilen i race-mode. Manuelt gir, maks lyd, stivt understell - full show.

Überkult? Ja. Slitsomt? Definitivt. For inne i R8 er det bråkete, ekstremt bråkete.

Ikke spør oss hvordan stereoen er i R8. Den er sikkert bra. Men vi orket ikke teste. Motorlyden gir mer enn nok underholdning. Uansett, du kan ikke ha en svær V10-motor 30 centimeter bak ryggen, uten at du hører den, godt ... veldig godt.

Men selv i (host, host) comfort-modus er støynivået rimelig drøyt. Motorlyd takler vi, men veistøy er slitsomt. Noen langturs GT-bil er den derfor ikke. Dessuten, med kun 112 liters bagasjerom blir du ikke lenge borte uansett. Sats heller på å ta med toalettmappa og kredittkort til litt shopping ...

RENERE: Nei, ikke i utslipp (for det har økt), men designen. Grillen og diffuseren er nå strukket på tvers av bakenden. Det gir en renere, og et mer karslig utrykk.
RENERE: Nei, ikke i utslipp (for det har økt), men designen. Grillen og diffuseren er nå strukket på tvers av bakenden. Det gir en renere, og et mer karslig utrykk. Vis mer

Godkjent harry

Testbilen vår er i Tangorød metallic-farge. Det ser sinnsykt fett ut, og den fremhever virkelig de nye designelementene på R8. Fronten har blitt mer bøllete og kantete i designen, med spisse luftinntak og med hissig-kantete lykter. Lesere som er litt mer våkne har nok allerede lagt merke til luftinntakene på panseret, som mimrer tilbake til 1984s Sport Quattro Group B. Råtøff, men dessverre falskt og uten funksjon. Det samme gjelder luftinntak fra bakvinduene.

FALSKT INNTAK: Design-element tatt fra1984 Audi Sport Quattro Group B. Tøft, men uten funksjon. Foto: Jamieson Pothecary
FALSKT INNTAK: Design-element tatt fra1984 Audi Sport Quattro Group B. Tøft, men uten funksjon. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det blir litt paradoksalt for oss at en superbil til godt over to millioner har disse litt billige plast-elementene, samtidig som den blant annet har karbondeksel på motorrommet til 45.000 kroner (ekstrautstyr). Men akkurat som barten til Burt Reynolds. Litt harry, men unektelig tøft. Godkjent fra oss!

Bakpå er luftgrillen og diffuseren nå strukket bortover hele hekken. Nå finner du to svære ovalpotter der det fantes fire firkantede før. Ah, kilden til den fantastiske lyden ... nevnte vi det før? Der ser du, man går ikke lei!

LETTERE: Med Performance-pakken er fronten lettet med 65 kg, blant annet takket være karbon-stabliseringsstag. Foto: Jamieson Pothecary
LETTERE: Med Performance-pakken er fronten lettet med 65 kg, blant annet takket være karbon-stabliseringsstag. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

På veien

Styrken og akillesen til forrige R8 var at den er så fantastisk lett å kjøre, nesten like enkel som en Volkswagen Golf til hverdags. Nye R8 fortsetter med samme stil. Lett å svippe ut med, for å handle en kartong melk, men om du kjører en omvei på vei hjem - du verden som den leverer!

Noen liker at R8 er såpass lett å leve med, andre mener det blir litt for enkelt. At sjarmen er nettopp det at superbiler skal være litt vanskelige og vriene, og at de skal være forbeholdt spesielle anledninger. Uffameg. Bil er et verktøy, som skal brukes!

IDIOT-SIKKER: A8 Performance tar godt vare på deg. Selv om du kommer inn i en sving i altfor stor hastighet, er det minimalt med dramatikk. Litt får du å jobbe med, men du kommer sannsynligvis helskinnet gjennom. Foto: Jamieson Pothecary
IDIOT-SIKKER: A8 Performance tar godt vare på deg. Selv om du kommer inn i en sving i altfor stor hastighet, er det minimalt med dramatikk. Litt får du å jobbe med, men du kommer sannsynligvis helskinnet gjennom. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

En Porsche 911 eller en AMG GT er fortsatt skarpere i styreresponsen, men R8 haler innpå. Det nye karbon-stabiliseringsstaget foran er både stivere, og 40 prosent lettere en før. Styreutvekslingen har fått en oppdatering. Testbilen har dynamic steering, som endrer utveksling i forhold til hastigheten. Mindre håndarbeid på parkeringsplassen, mer stabilt på Autobahn og kjekt når toppfarten er på 330 km/t.

Med Performance-utstyrspakken er nye R8 65 kilo lettere enn standard. Likevel er den hakket tyngre enn noen av konkurrentene. Heldigvis er understyringsdagene til Audi for lengst forbi, og R8 leverer en fantastisk balansert og inspirerende kjøreopplevelse.

Selv om den er lett i fronten, kan du fint kjøre inn i en sving i idiot-hastighet, uten å bli straffet. Bare husk at med tung høyrefot er motorresponsen ekstremt brå, med turtall rundt 6.500 omdreininger - både når du går på og av gassen.

SUPERBIL: I rødt er nye R8 råtøff! Foto: Jamieson Pothecary
HEFTIG OG DYRT: Keramiske røde bremsecaliper koster 6.690 kroner, som ekstrautstyr. Foto: Jamieson Pothecary
LEGENDARISK: V10-motoren fra Audi er helt magisk. Foto: Jamieson Pothecary
FALSKE: Luftinntakene ved sidevinduene bak. Tøffe, men uten funksjon. Foto: Jamieson Pothecary
DOWNFORCE: Spoiler i karbon. Foto: Jamieson Pothecary
VAKKERT: 5,2 liters V10-motor fra Audi, med karbondeksel. Foto: Jamieson Pothecary
STANCE: Mye mer aggressivt design fra Audi. Foto: Jamieson Pothecary

Vi mater jevnt på med krefter ut av en sving, og R8 biter seg fast med tilsynelatende uendelig mengder med grep. I neste sving letter vi på gassen midtveis under press, og bakenden beveger seg lekent og kontrollert. Jøss, stoler Audi endelig på sjåføren? Vi kjenner at vi lever, det her liker vi!

Nye R8 innbyr til hardkjøring, til grensene og litt forbi, uten å ville ta livet av deg. En erfaren sjåfør ville kanskje synes R8 fortsatt ligger litt på den fornuftige siden av gjerdet. Her er Porsche 911 hakket nærmere liv og død.

Er du ny til superbilverden, er R8 kanskje det beste sted du kan starte. Håndtering av 620 hestekrefter har aldri vært enklere!

Så er det partytrikset til R8:

  • Vi holder venstre girspak inne i noen sekunder.
  • Bilen velger det laveste giret, som er mulig i forhold til hastigheten og veksler til manuell girskift.
  • Skrikingen fra V10-eren kjennes gjennom ryggen helt ut til fingertuppene.
  • Klampen sparkes i bånn. Turtallssperren treffes øyeblikkelig
  • Så kommer et voldsomt rykk og et napp fra motoren, før vi rekker å skifte gir.

Snakk om å føle seg talentløs. Barnslige moro, og litt vrien i bruk. For oss er det enklere å bruke Race-knappen.

LITT SKUFFENDE: Innvendig skiller ikke Audi R8 seg så veldig fra resten av Audi-familien. Bagasjerommet er dessuten bare litt over 100 liter, så ikke forvent å kunne reise på mange langturer. Foto: Jamieson Pothecary
LITT SKUFFENDE: Innvendig skiller ikke Audi R8 seg så veldig fra resten av Audi-familien. Bagasjerommet er dessuten bare litt over 100 liter, så ikke forvent å kunne reise på mange langturer. Foto: Jamieson Pothecary
LITT SKUFFENDE: Innvendig skiller ikke Audi R8 seg så veldig fra resten av Audi-familien. Bagasjerommet er dessuten bare litt over 100 liter, så ikke forvent å kunne reise på mange langturer. Foto: Jamieson Pothecary
LITT SKUFFENDE: Innvendig skiller ikke Audi R8 seg så veldig fra resten av Audi-familien. Bagasjerommet er dessuten bare litt over 100 liter, så ikke forvent å kunne reise på mange langturer. Foto: Jamieson Pothecary
LITT SKUFFENDE: Innvendig skiller ikke Audi R8 seg så veldig fra resten av Audi-familien. Bagasjerommet er dessuten bare litt over 100 liter, så ikke forvent å kunne reise på mange langturer. Foto: Jamieson Pothecary
LITT SKUFFENDE: Innvendig skiller ikke Audi R8 seg så veldig fra resten av Audi-familien. Bagasjerommet er dessuten bare litt over 100 liter, så ikke forvent å kunne reise på mange langturer. Foto: Jamieson Pothecary
LITT SKUFFENDE: Innvendig skiller ikke Audi R8 seg så veldig fra resten av Audi-familien. Bagasjerommet er dessuten bare litt over 100 liter, så ikke forvent å kunne reise på mange langturer. Foto: Jamieson Pothecary
LITT SKUFFENDE: Innvendig skiller ikke Audi R8 seg så veldig fra resten av Audi-familien. Bagasjerommet er dessuten bare litt over 100 liter, så ikke forvent å kunne reise på mange langturer. Foto: Jamieson Pothecary
LITT SKUFFENDE: Innvendig skiller ikke Audi R8 seg så veldig fra resten av Audi-familien. Bagasjerommet er dessuten bare litt over 100 liter, så ikke forvent å kunne reise på mange langturer. Foto: Jamieson Pothecary
LITT SKUFFENDE: Innvendig skiller ikke Audi R8 seg så veldig fra resten av Audi-familien. Bagasjerommet er dessuten bare litt over 100 liter, så ikke forvent å kunne reise på mange langturer. Foto: Jamieson Pothecary

Nest øverste hylle

Om du er vant med Audi fra før eller ikke er alt intuitivt og plassert der du forventer å finne det. Instruksjonsboken forblir i hanskerommet. Har du kjørt en A1, har du kjørt en R8, på en måte. Akkurat her kunne Audi trådd til litt mer.

Riktignok er det karbondeksel rundt luftdysene, nydelig skinn på dashboardet, med unike betjeningsknapper til luftanlegget. Men resten er ren Audi-hyllevare. I en bil med en startpris på 2,3 millioner kroner, er det skuffende med knapper og brytere du finner i en A1. Når innpakning er så tøff, er det synd interiøret ikke har samme WOW-faktor.

Testresultat

Audi R8 Performance

Terningkast 5
R8 Performance er den perfekte innstegsmodellen til superbilverden.

Verdens beste V10-motor, fantastisk lyd, lettkjørt og en superbil for hverdagen.

Dyr, litt lite ekslusiv, mens puristene vil oppleve kjøreegenskapene som litt for nøytrale.

Det er ikke allverdens med plass i Audi R8. Vår høyeste testsjåfør på 190 cm følte han satt nesten litt for høyt og at sikten ble litt hindret av toppen av vindusruta. Øverste del av ryggen kunne også til fordel hatt mer justering. Det føltes som om skuldrene var for langt unna setet, med mindre vi satt med veldig innoverbøyd rygg. Testbilen vår hadde sportsseter, vi anbefaler heller å velge standard.

Men misforstå oss rett. Kvaliteten er helt nydelig. Ja, koppholdere er håpløst plassert og lokket spinkelt med ønske om å bli knekt. Vi savner det lille ekstra her, men vi biljournalister er en ganske pirkete gjeng.

Det her er mer enn nok for de fleste - bare ikke gå og titt på en Porsche 992 eller en AMG GT først. De føles bare hakket mer spesielt.

Konklusjon

Så er det prisen - ofte den delen vi misliker mest. Bilen er ikke perfekt, men vi digger nye R8. Det virker så feil å ødelegge dette ved å finne ut av hva den koster.

Vi titter på salgsarket. Holy macaroni!

Startprisen er nesten 2,4 millioner kroner. Pris testbil: 2,7!

Uffameg. Det er 150.000 kroner mer enn Mercedes-AMG GTR. For ikke å nevne Porsche. Prisene er ikke klare ennå, men når 992 Turbo kommer, blir den nok rimeligere. Det her blir vanskelig. Vi tror det handler mer om bruksbehov og subjektiv smak, enn penger med slike biler. Er det verdt prisen?

Du få et mesterverk av en motor. Måten kreftene leveres, uten ekstra elektrisk- eller pustehjelp, er bilkjøring i sitt pureste form. Det er helt vilt at 620 hestekrefter kan håndteres så lett i en hverdagsbil. Gruppe B-rallybiler hadde tilsvarende krefter på åttitallet, og de var rene drapsmaskineme.

Vi vet at Audi har en V6-hybridløsning under utvikling. Denne R8-eren er sannsynligvis den siste av sitt slag. Ja, den er harry, med litt i overkant av unødvendige stylingelementer, men vis oss en superbil som ikke har det.

Så grip denne mulighet mens den fortsatt eksisterer - om ikke annet for å oppleve et mesterverk av en V10 motor. For her er sannsynligvis den siste R8 av sitt slag.

Den er hårete, harry og vanvittige underholdende. Akkurat slik vi vil ha det. Burt Reynolds- og Tom Jones-godkjent!

Audi R8 Performance

Motor:V10/5204 ccm/40V
Effekt o/min:620 hk v/8250
Dreiemoment o/min:580 Nm v/6500
0-100 km/t:3,1 sek
Toppfart:330 km/t
Forbruk:1,31 l/mil
CO2-utslipp:297 g/km
Drivhjul:Firehjulstrekk
LxBxH:443x194x124 cm
Akselavstand:265 cm
Sporvidde f/b:164 / 160 cm
Dekkdimensjon foran:245/35 R19
Dekkdimensjon bak:295/35 R19
Egenvekt:1595 kg
Pris fra:2.374.200,-
Pris testbil:2.736.480,-