Superb Skoda?

SEVILLA (DinSide Motor): Volkswagen Passat har blitt 10 centimeter lengre og fått navnet Skoda Superb. Dermed er Skoda tilbake til røttene.

Superb Skoda?
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Sist Skoda hadde en Superb i modellutvalget var i 1949, men i august 2002 er Superb tilbake. Noen egenutviklet modell er det likevel ikke.

Bak Skodaens merker

Du trenger nemlig knapt å kaste ett blikk på bilen før du med en stor grad av selvsikkerhet kan fastslå at det skjuler seg en Volkswagen Passat bak Skodaens merker. Men kaster du to blikk på bilen ser du imidlertid at den likevel skiller seg ut, ikke bare fordi Skoda har gjort sitt beste for å gi Superb sin egen identitet ved hjelp at egen front og hekk – men også fordi Superb er 10 centimeter lengre enn Passat.

Svært rommelig

Superb Skoda?

Og det er lett å merke. Inne i bilen er det mildt sagt rommelig. Bakseteplassen er intet mindre enn generøs, og også foran er plassen svært god. Men å sette seg inn i førersetet byr – med unntak av plassen – på svært få overraskelser. Og ingen blir vel overrasket om vi avslører at interiøret så nært som dørsidene er hentet direkte fra Passat.

Ingen overraskelser

Heller ikke ute på veien byr Skoda Superb på overraskelser. Etter en time på sommerdekk av typen lavprofil på spanske veier kvitterte Superb med trygge og sikre kjøreegenskaper. Størrelsen merkes, men noe problem er den aldri. Komforten var, etter det vi kunne bedømme etter vår knappe tilmålte tid, dessuten god, selv om understellet på for eksempel en tilsvarende stor Audi er langt mer påkostet enn det du finner i Superb.

Gamle travere under panseret

Under panseret i Superb er det heller ingennyheter. Totalt kan du velge mellom seks ulike drivkilder, tre bensinmotorer og tre dieselmotorer. Minste bensinmotor er en to-liter med 115 hester, mens 2,8-literen med 193 hester er den kraftigste motoriseringen. I tillegg til disse blir også den velkjente 1,8-literen med turbo og 150 hester å finne dersom du lukker opp panseret på Superb.

Velger du diesel har du valget mellom to 1,9-litere med pumpedyseteknologi og 100 eller 130 hester. En 2,5-liters V6 motor er også å finne. Den yter 155 hester.

Særegenheter

Som alle moderne biler forsøker også Superb å skille seg ut. Et av særtrekkene i Superb er paraplyen, som er standard fra utstyrsnivå Comfort. Ikke bare åpner og lukker den seg ved et knappetrykk, den har dessuten sitt eget rom i bakdøren med drenering. Mer spesielt er nok det fremre passasjersetet. Som ekstrautstyr kan nemlig seteryggens midtparti legges ned – hvilket gir deg en personlig fotskammel.

Superb Skoda?

I tillegg kan Skoda Superb leveres med et system som heter Cargo Flex. En plate, som til vanlig ligger ved bakseteryggen, kan trekkes frem og, ved et par enkle hångrep, gjøres om til en kasse. Smart er også holderne for bæreposer. Hvorfor Skoda har bestemt at baksetene ikke skal kunne legges ned skjønner ikke vi, men det kan de altså ikke i Superb.

Priser ikke klare

Skoda Superb kommer ikke til Norge før i august, derfor er heller ikke prisene klare. Men i følge Harald A. Møller AS, som importerer Skoda, vil grunnprisene for Superb ligge litt høyere enn for Passat.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.