Mercedes-Benz A 250 e

Super pris!

Den nye ladbare A-Klassen til Mercedes får samme pris som en Kia.

SPENNENDE MEN SENT: Norge er i særstilling når det gjelder elektrifiserte biler. Vi har vært kjempeklare for ladbare hybrider lenge, men når de endelig kommer, begynner elbilene endelig å få akseptabel kjørelengde de også. Foto: Video: Jamieson Pothecary Vis mer

Mercedes-Benz har åpnet for bestilling av sin nye, minste, ladbare hybrid - A 250 e. Med en klasseledende elektrisk rekkevidde på inntil 69 kilometer og et høyt utstyrsnivå starter prisene på 382.000 kroner, pluss levering. Sedanutgaven koster 10.000 kroner mer.

Førsteinntrykket er at dette er oppsiktsvekkende gode priser, for bilen som importøren Bertel O. forventer å få til Norge allerede i desember.

- A-Klasse er en av våre viktigste modeller og den som utvilsomt har introdusert flest nye kunder til vårt merke. Med rekordlang elektrisk rekkevidde og en svært attraktiv pris vil A 250 e definitivt bidra til å løfte Mercedes-Benz til nye høyder, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen i en pressemelding.

BRA PRISET: Mercedes-Benz A 250 e starter på 380.000 kroner. Foto: Daimler AG
BRA PRISET: Mercedes-Benz A 250 e starter på 380.000 kroner. Foto: Daimler AG Vis mer

Her er høydepunktene som importøren selv trekker fram:

  • Inntil 69 km elektrisk rekkevidde (WLTP)
  • Effekt på 218 hestekrefter
  • Systemmoment på 450 Newtonmeter
  • Akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,6 sekunder
  • Tauekapasitet på 1600 kg (tilvalg)
  • Flatt bagasjerom
LADBAR HYBRID: A 250 e er den første plug in-hybriden på A-Klasse. Foto: Daimler AG
LADBAR HYBRID: A 250 e er den første plug in-hybriden på A-Klasse. Foto: Daimler AG Vis mer
POTENSIALE: Vi tror prisen på A 250 e er konkurransedyktig. Foto: Daimler AG
POTENSIALE: Vi tror prisen på A 250 e er konkurransedyktig. Foto: Daimler AG Vis mer

Omfattende standardutstyr

Importøren skryter også av utstyrslista de leverer som standard i den ladbare hybriden. Dette er høydepunktene:

  • LED-lys
  • Åttetrinns DCT-automatgirkasse
  • Ryggekamera
  • Automatisk filholder
  • Mercedes' eget brukergrensesnitt (MBUX)
  • Preklimatisering (forhåndsoppvarming eller -kjøling av bilen)
  • Aluminiumsfelger

Av tilvalg som tidligere ikke har vært utbredt i kompaktklassen nevnes multikonturseter med massasje, «sylskarpt» head up-display (HUD), 360 graders kamera, Burmester stereo med tolv høyttalere og det Mercedes kalles assistansesystemer på S-Klasse-nivå.

Kompakt kraftpakke

Den elektriske motoren er ifølge importøren «sømløst integrert i drivlinjen» og vil sammen med den firesylindrede forbrenningsmotoren gi en total effekt på 218 hk (160 kW) og et dreiemoment på 450 Nm.

Majoriteten av disse kreftene leveres umiddelbart og tar A 250 e fra 0 til 100 km/t på 6,6 sekunder. Toppfarten er på 235 km/t - 140 km/t på ren batteridrift.

Batteriet er vannavkjølt og har en totalkapasitet på om lag 15,6 kWt, det største i en eksisterende ladbar hybrid fra Mercedes. A 250 e kan lades enten fra stikkontakt/veggboks eller hurtiglades. Sistnevnte alternativ skal ta 25 minutter fra 10 til 80 prosent.

Fra en ladeboks med en effekt på 7,4 kW tar det omkring én time og 45 minutter fra 10 til 100 prosent, opplyser Mercedes.

MERCEDES-BENZ A 250 E: Ny ladbar hybrid fra Mercedes. Foto: Daimler AG
MERCEDES-BENZ A 250 E: Ny ladbar hybrid fra Mercedes. Foto: Daimler AG
MERCEDES-BENZ A 250 E: Ny ladbar hybrid fra Mercedes. Foto: Daimler AG
MERCEDES-BENZ A 250 E: Ny ladbar hybrid fra Mercedes. Foto: Daimler AG

Smart løsning

For å optimalisere bagasjeromsplassen er eksosanlegget fullstendig re-designet. Fremfor å strekke seg til enden av bilen, avsluttes det nå midt under. Drivstofftanken er integrert i installasjonsrommet for akselen, noe som skal gjøre at batteriet kan plasseres under baksetene.

Dette resulterer ifølge pressemeldingen i minimalt tap av bagasjeromsplass, sammenlignet med søstermodellene, og sikrer et helt flatt gulv.

SLIK FUNGERER DET: Slik viser blant annet Mercedes hvordan de har løst utfordringen med eksosanlegg og bagasjeromsplass. Illustrasjon: Daimler AG
SLIK FUNGERER DET: Slik viser blant annet Mercedes hvordan de har løst utfordringen med eksosanlegg og bagasjeromsplass. Illustrasjon: Daimler AG Vis mer

Elektrisk MBUX

Også Mercedes' nye brukergrensesnitt (MBUX) er på plass, med funksjoner som stemmestyring og utvidet virkelighets-navigasjon. Et nytt elektrisk program introduseres til nykommerne og gjør at forbrenningsmotoren kun starter ved kick-down. I dette programmet kan man også styre mengden regenerering via to hendler bak rattet.

Via Dynamic select-bryteren i midtkonsollen har man de tradisjonelle valgene; komfort-, ECO- og Sport, slik at kundene totalt sett kan velge mellom 100 prosent utslippsfri drift, hybriddrift, eller forbrenningsmodus for å spare batteri til kjøring i by og bynære strøk.

Konkurrenter?

For å sette prisen i perspektiv: Ladbare Kia Niro (samlet effekt på 141 hestekrefter), koster omtrent det samme (380.000 kroner), i Exclusive-versjonen - med noe mer utstyr enn A 250. Ellers vil nok i praksis elbiler være de viktigste konkurrentene til den ladbare utgaven av Mercedes-Benz A-klasse.

De største klassiske konkurrentene vil derimot være Golf (GTE), Audi A3 og BMW 1-serie, når de kommer som ladbare hybrider. Og nå er de allerede utfordret på pris ...

Tekniske data

A 250 e A 250 e Sedan
Systemytelse160 kW/218 hk160 kW/218 hk
Systemmoment450 Nm450 Nm
Akselerasjon (0-100 km/t)6,6 sek6,7 sek
Toppfart235 km/t240 km/t
Forbruk (blandet)0,14-0,15 l/mil0,14 l/mil
CO2-utslipp (blandet)33-34 g/km32-33 g/km
Total batterikapasitet15,6 kWt15,6 kWt
Elektrisk rekkevidde (NEDC)74-76 km75-77 km
Elektrisk rekkevidde (WLTP)60-68 km61-69 km
Bagasjerom (VDA)310 liter345 liter
Hengervekt1600 kg1600 kg
Pris (eks. lev.)382.000,-392.000,-