Dobler rekkevidden på elbiler

Super-batteriet er klart neste år

Neste sommer lover Toyota å lansere elbil-batteriet som gir dobbel rekkevidde og betraktelig kortere ladetiden.

FRAMSKYNDER ELBIL-PLANENE: Toyotas Europa-sjef Didier Leroy fikk æren av å vise fram fabrikkens nyeste elbil-konsept på forrige Tokyo-utstilling. En helt ny batteritype er langt bedre enn dagens elbil-batterier. Foto: Rune Korsvoll
FRAMSKYNDER ELBIL-PLANENE: Toyotas Europa-sjef Didier Leroy fikk æren av å vise fram fabrikkens nyeste elbil-konsept på forrige Tokyo-utstilling. En helt ny batteritype er langt bedre enn dagens elbil-batterier. Foto: Rune KorsvollVis mer

Toyota har ikke vært i fremste rekke i elbil-racet. Nå framskynder imidlertid den japanske bilprodusenten sine plane planer med fem år.

Under en pressekonferanse i Tokyo, sist fredag, sa Shigeki Terashi, som har det øverste ansvaret for forskning og utvikling i Toyota, at målet nå er å selge 5,5 millioner elektrifiserte biler i 2025 – ikke i 2030 som tidligere uttalt planlagt.

Du kan se video fra pressekonferansen litt lenger ned i artikkelen.

Så mange som én million av disse kan bli rene elbiler. Dinside skrev akkurat om Toyotas ti elbiler, som skal komme i løpet av kort tid.

BATTERI-REVOLUSJON: - Vi vil ha klart et nytt, revolusjonerende batteri i tide til sommer-OL i Tokyo neste sommer, sa Toyotas forsknings- og utviklingssjef Shigeki Terashi på en konferanse i Tokyo i forrige uke.
BATTERI-REVOLUSJON: - Vi vil ha klart et nytt, revolusjonerende batteri i tide til sommer-OL i Tokyo neste sommer, sa Toyotas forsknings- og utviklingssjef Shigeki Terashi på en konferanse i Tokyo i forrige uke. Vis mer

Batteri-revolusjon

Sentralt i disse planene står et nytt «solide-state»-batteri, som ifølge Terashi vil være klart allerede til sommer-OL i Tokyo neste år. I stedet for flytende elektrolytter, består innmaten i et slikt batteri av en fast form.

Nøyaktig hva, vet vi ennå ikke. Flere andre jobber med å utvikle slike batterier, og alt fra en spesiell type glass til mineralet granat kan være mulig innmat.

BATTERI AV GLASS?: Et «solide-state» batteri har et innhold som er fast og ikke flytende som i dagens batterier. Det faste innholdet kan være f. eks. en spesiell type glass. Foto: Panasonic
BATTERI AV GLASS?: Et «solide-state» batteri har et innhold som er fast og ikke flytende som i dagens batterier. Det faste innholdet kan være f. eks. en spesiell type glass. Foto: Panasonic Vis mer

Batteriet til Toyota skal ha opp mot tre ganger høyere energitetthet, og gir dermed langt større rekkevidde og lades betydelig raskere enn dagens batterier.

Et slikt batteri som erstatning for dagens litium-ion-batterier, kan gjøre elbilen populær for alle.

Vises under OL i Tokyo

- Vi vil gjøre det vi kan for å vise et «solide-state»-batteri for publikum, når OL kommer til Tokyo neste sommer. Vi ser at framskrittene, når det gjelder elektriske biler, har gått raskere enn vi tidligere planla. Vi har gått inn i en ny tidsalder og vi skal være med, sa Terashi under pressekonferansen.

Han ga ingen flere detaljer om prestasjonene til det nye batteriet. Det gjorde imidlertid Toyotas utviklingssjef Kiyotaka Ise, som vi fikk et eksklusivt intervju med under Tokyo-utstillingen for ett år siden.

Dobbel rekkevidde

- De nye batteriene vil gi minst 50 prosent mer effekt og bortimot en dobling av rekkevidden, sammenliknet med de litium-ion-batteriene som brukes i dagens elbiler. Dessuten vil ladetiden på batteriet halveres, sa Ise da.

- I tillegg kan «solid-state»-batteriet arbeide med høy temperatur. Det trenger derfor ikke utstyr for kjøling, slik som dagens batterier. Det betyr at det tar mindre plass og heller ikke blir særlig mye dyrere enn dagens batterier, fortsatte Ise, som forventet at de nye batteriene ville være ferdig utviklet og klare for bruk kort tid etter 2020.

Om man skulle doble rekkevidden på dagens elbilmodeller, ville det sett slik ut:

Bilmodell Batteri-størrelse Rekkevidde (WLTP) doblet rekke-vidde (fiktiv)
Tesla Model S100 kWt*632 km1.264 km
Hyundai Kona64 kWt449 km898 km
Kia e-Niro64 kWt455 km910 km
Jaguar i-Pace90 kWt470 km940 km
BMW i342,2 kWt287 km574 km
Nissan Leaf40 kWt270 km540 km

Tabellforklaring: Batterikapasitet oppgitt av produsenten. Fabrikktall er oppgitt etter den nye WLTP-normen, bortsett fra på Tesla som bruker den gamle, snille NEDC-normen. PS: Det er mer logisk med 50 prosent lengre rekkevidde enn en dobling.

SEKS ELBILER: På den nye elbil-plattformen til Toyota skal det bygges seks forskjellige biler – blant annet en stor og en mellomstor SUV og en mellomstor crossover. Foto: Toyota
SEKS ELBILER: På den nye elbil-plattformen til Toyota skal det bygges seks forskjellige biler – blant annet en stor og en mellomstor SUV og en mellomstor crossover. Foto: Toyota Vis mer

Helt ny elbil i 2022

Det kan nå se ut til at Ises spådommer går i oppfyllelse. Men at Toyota vil vise et slikt batteri for publikum under sommer-OL neste år, betyr nødvendigvis ikke at en elbil med dette batteriet er klar samtidig.

Ifølge den japanske avisen Chunichi Shimbun, som har hovedkontor nær Toyota City og vanligvis er godt informert om Toyotas planer, skal den nye elektriske bilen for Europa bygges på en ny plattform og ikke være i salg før i 2022.

Denne plattformen utvikles i samarbeid med blant annet Subaru og Mazda. Før den tid skal Toyota starte produksjonen av en liten elbil i Kina neste år. I tillegg lanseres en elektrisk utgave av Toyota C-HR i Kina.