Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Subaru SVX (1992)

Subaru ville opp og breie seg med storgutta Mercedes og BMW og lanserte særingen SVX. Med en boxersekser under panseret på en diger coupé skulle de kapre kunder. Men fullt så enkelt var det ikke…

SVX kom i 1992 og ble produsert frem til 1997. Den skulle være en etterfølger til coupeen XT som ikke var noen salgsbombe. Dessverre ble heller ikke SVX det. Konkurrentene er få, men vi finner Mercedes CE og firehjulsdrevne Audi Coupé på listen.

LES OGSÅ:

Subaruen ble for anonym til å ta opp konkurransen med tyskerne. Heller ikke på veien holder den tritt. SVX er tung (den veier over 1600 kilo). Selv om den har en sterk og stor motor som drar bra, henger ikke kjøreegenskapene med.

Interiør:
Flycockpit-inspirert interiør foran der dashbordet er vendt mot føreren. Baksetet er minimalt, og har kun plass til de aller minste. Bak rattet har du følelsen av at interiøret er bygd rundt føreren.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Denne bilen vil bli husket som da Subaru forsøkte å spise kirsebær med de store. En diger coupé barsket opp med en stor og livlig motor var ikke nok. Utseendet ble for tvetydig – og den var japansk. Bare det, kombinert med den stive nybilprisen, gjorde den til et kamikaze-prosjekt.

Men bilen er sterk, den kjører godt, har overdådig luksus og er nå mulig å oppdrive til en rimelig penge. Når det gjelder deler må det nok satses på internett for å få tak i de riktige sakene.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Subaru SVX (1992)

Velutstyrt og sprek luksuscoupé til en rimelig penge

Trangt baksete, begrenset deletilgang