BACK TO THE FUTURE: WRX Concept ble nylig vist på bilutstillingen i New York (bildet). Den omtales som en stilstudie og bærer helt tydelig en viktig del av arven etter tidlig 2000-talls umiskjennelige Subaru-tolkning av sportslighet. Foto: Fred Magne  Skillebæk
BACK TO THE FUTURE: WRX Concept ble nylig vist på bilutstillingen i New York (bildet). Den omtales som en stilstudie og bærer helt tydelig en viktig del av arven etter tidlig 2000-talls umiskjennelige Subaru-tolkning av sportslighet. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Subaru med ny WRX

NEW YORK (DinSide Motor): Det er duket for sportslig renessanse hos Subaru.

WRX låter ikke like magisk i de flestes ører som da Petter Solberg ble verdensmester for ti år siden. Og det har ikke bare med sviktende rally-suksess siden den gang å gjøre. Image-messig har ikke senere modeller ved navn Impreza WRX (med eller uten STI-suffiks), greid å følge opp.

LES OGSÅ:

Men nå har de sportsbilen Subaru BRZ - les vår test her!

Vi liker dem

Det betyr ikke at ikke bilene har vært proppet med kjøreglede og personlighet - vi testet senest i januar 2009 det vi døpte pudderkongen - med et hakk lavere harryfaktor enn de tidligere versjonene vi testet (som denne Subaru WRX STI vi testet i 2003)!

Første WRX - med Corolla-oppsyn - testet vi for øvrig i år 2000.

På'n igjen

Men nå vil Subaru sette ballen i spill igjen og det gjør de med denne modellen, som de kaller en konseptbil, men som skal gi mer enn et hint om hvordan neste WRX-modell fra merket vil se ut. Som designstudie synes vi det ser ganske lovende ut, med både en tidsriktig linjeføring, et gjennomgående hissig uttrykk og designmessige hint til den mer eller mindre gloriøse fortiden (eksempelvis det meget synlige luftinntaket på panseret).

Våre bilder fra New York:

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
BACK TO THE FUTURE: WRX Concept ble nylig vist på bilutstillingen i New York (bildet). Den omtales som en stilstudie og bærer helt tydelig en viktig del av arven etter tidlig 2000-talls umiskjennelige Subaru-tolkning av sportslighet. Foto: Fred Magne Skillebæk
Slik så konseptbilen ut da den ble presentert i New York tidligere i år. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Design-offensiv

Nytt er blant annet at bilen er både bredere og lavere enn tidligere WRX-modeller. WRX Concept er 452 centimeter lang, 189 centimeter bred og 139 centimeter høy. "Hauke-øyelykter" og sekskantet grill tilhører for øvrig merkets oppdaterte formgivnings-kodeks. Nytt er også den spesifikke blåfargen (WR Blue Pearl III) og den fluorescerende gulfargen. De brede hjulbuene fylles av 245/40-20 Dunlop-dekk på BBS RI-D duralumin-felger smidd i ett stykke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er en video hvor designsjefen selv forklarer designfilosofien til Subaru som ligger til grunn for formgivningen av WRX Concept:

Her ser vi mer av selve bilen:

Men så da?

Dessverre må vi her avrunde med en nedtur: Bilen har ingen motor. Eller rettere sagt, vi har ikke fått noen informasjon om hva slags motor som skal sitte i kommende WRX. Som vi for øvrig ikke vet når kommer på markedet. Det er imidlertid ikke vanskelig å tippe at det vil bli en 2.0 og/eller 2.5 bokser-bensinmotor og at ytelsene vil ligge minst på nivå med forgjengerne - da snakker vi 300 hester for STI-utgavens vedkommende. Vi tør også håpe på at Subaru vil klare å krype under fem sekunder fra 0 til 100.

Som så ofte tidligere: Fremtiden vil vise ...

Produktbilder: