Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Subaru Legacy (1994)

Subaru Legacy er en av de virkelige traverne på 4x4-fronten. Her kan du gjøre et godt kjøp!

Legacy kom for første gang i 1989 og har siden hatt flere oppdateringer. Vårt testeksemplar er fra 1994. Dette året kom modelloppdateringen som skulle vare over nesten hele nittitallet. Under panseret sitter en firesylindret boxermotor på 2 liter og 115 hester. 0-100 går på 10,3 sekunder og toppfart ligger på 187 km/t.

LES OGSÅ:

Hvis du finner et eksemplar med turbo (produsert fram til 1994), og har råd til bensinregningene, kan du kose deg med 200 hester og 0-100 på 6,5 sekunder! I redaksjonen har vi eid to slike. Begge motorene tok kvelden, men det trenger ikke å bety at samtlige turbo-eksemplarer er upålitelige.

Generelt er boxermotorene kjent for å være driftssikre, om enn litt tørste. Det største ankepunktet er kjøreegenskapene. Den er lettkjørt, men krenger mye. Firehjulstrekken er permanent og fordelt 50/50 foran og bak, noe som gir god fremkommelighet på alt slags føre. Den har et rimelig understyrt preg på vinterføre med 115-hesteren. Turboutgaven er litt mer sladdevillig, men da kan den også bite hardt hvis du ikke holder foten plantet til gulvet gjennom hele svingen…

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Her er det utrolig mye grå plast, men det ser slett ikke ille ut. God plass i baksetet og stort bagasjerom både i sedan- og stasjonsvognutgave. Turboversjonen har bedre sidestøtte i setene og originalt Momo-ratt.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Dette er en utrolig slitesterk og bra vinterbil, men kan bli utrolig traust resten av året. Det er stort sett pensjonister som farter rundt i de, med mindre den har turbo. Da sitter en entusiast bak rattet. Oftest sidelengs i snøføyka…

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Subaru Legacy (1994)

God fremkommelighet, plass og pålitelighet

Traust med mindre den har turbo, høyt forbruk