Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Subaru Impreza WRX STI (2004)

Dette er vel det nærmeste du kommer en helårs-superbil for den jevne nordmann. Her får du mye moro for penga..!

For at Subaru skulle få lov til å delta i rally gruppe N, måtte de produsere også en gateversjon av sin firehjulsdrevne versting. WRX STI-navnet (STI betyr Subaru Technica International) dukket opp etter modelloppgraderingen i 2000. Den har fått flere facelifter, og motoren fikk stadig litt flere hester fram til ny modell sto klar for noen år siden.

LES OGSÅ:

Testbilen er en 2004-modell, med 265 hester. Kort oppsummert - firehjulstrekk, 265 hester og norsk vinterføre… Gøy. Grepet er overlegent bra og få biler matcher disse kjøreegenskapene på hålka. Turboforsinkelsen er betydelig, men skyvet er enormt når det kommer. I glatte hårnålssvinger kan den tendere til overstyring, så du bør vite hva du gjør når du håndterer denne ekstreme redskapen.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør:
Vel, er det et kurs ingeniørene hos Subaru hoppet over, så var det temaet interiørdesign. Du sitter støpt i deilige bøttestoler med alcantara-skinn – og stort mer er det ikke å være imponert over. Kupeen er litt trang selv om fire voksne har grei plass, men finishen på materialene er det verre med. Det er ikke stort mer forseggjort enn bølgeblikk. Men det funker, og kjøreglede går foran raffinement i WRX STI.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Selv før avgiftsskruen ble alvorlig dratt til i 2007, var Impreza WRX STI knalldyr. Nærmere 600 000 kroner var prisen i 2004. Kjøperne var velsituerte bilgærninger med høy forsikringsbonus og sans for rallyegenskaper med tilsvarende ytelser. Bilen presterte nemlig omtrent som en BMW M3 til halve prisen. En drømmebil for mange unge, men siden utvalget er såpass begrenset holdes prisene høyt oppe.

Foto: Autofil Vis mer

Dette er sjeldne saker og hvert eksemplar bør derfor vurderes individuelt. Kun en håndfull biler ligger til salgs på finn.no. En fem år gammel bil bør være tilgjengelig for under 400 000 kroner, og da bør den ikke ha rullet stort mer enn 100 000 km. Alternativt kan du importere, men høyt CO2-utslipp gir høye avgifter. Lillebror WRX er langt mer tilgjengelig til en lavere pris, men den er heller ikke så ekstrem som en ekte STI.

Oppfatningen av bilen er rimelig uforandret fra den var ny. Det vil si en sprek, usnobbete bil for entusiastene. Utseendet vekker oppsikt som en nudist i 17. mai-toget, og den er som en magnet på politi og biltyver.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Subaru Impreza WRX STI (2004)

Hvasse kjøreegenskaper og høye ytelser til ”fornuftig” pris

Luftmengdemåler kan ryke ved trimming