Subaru Impreza STI

Subaru har akkurat lansert Impreza med tilleggsbetegnelsen STI på det japanske markedet. Dette er toppmodellen i programmet og er skreddersydd for rallyløypene.

Subaru Impreza STI
[Ugjyldig objekt (NAV)]

STI står for ”Subaru Technica International” og fikser mer pepper i flere av Subarus modeller. Denne gangen er det altså Impreza som har vært igjennom en skikkelig ”kur”, og den allerede spreke turbomotoren har fått et rikelig effekttilskudd.

Ikke nødvendigvis upraktisk

For å bevise at sportslige biler ikke trenger å være trange og upraktiske er det tatt utgangspunkt i en firedørs sedan og en femdørs stasjonsvogn. STI-utgaven av Impreza skal nemlig ikke være upraktisk. Miljøet har også Subaru hatt i tankene, derfor oppfyller Impreza STI strenge utslippskrav. Bilfabrikken er i tillegg blant dem som prioriterer lav vekt, noe ikke minst WRX-utgaven beviser. Med 218 hester greier nemlig Impreza WRX sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,9 sekunder, mye takket være vekten.

Tvers igjennom slem

Vi har ikke akselerasjonstallene for STI-utgaven, men siden effekten er presset opp i 280 hestekrefter ved 6.400 omdreininger skulle det også her være duket for heftige fartsopplevelser. Dreiemomentet kommer hardt og brutalt på 4.000 omdreininger, hvor hele 373 newtonmeter gjør seg gjeldene. Ellers har STI fire ventiler per sylinder og to overliggende kamaksler per sylinderrekke.

Boksermotoren har et sylindervolum på 1.994 kubikkcentimeter, som på WRX, men STI har større turbo og andre stempeltopper.

4 WD

Kreftene blir plantet i asfalten ved hjelp av firehjulstrekk. Effekten fordeles variabelt til alle fire hjulene via en senterdifferensial. I utgangspunktet er kraftfordelingen 50:50. I forhold til WRX har STI sekstrinns girkasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utkoblingsmulighet for ABS

For å oppnå skikkelig bremsekraft er STI utstyrt med såkalt Supersport ABS med G-sensor, hvor det i tillegg er mulig å skru av ABS-funksjonen. Dette er for å sikre optimale sportslige kjøreegenskaper.

Kommer til Norge

Imprtøren i Norge vet ikke mye om Impreza STI enda, men den kommer til høsten. Priser er ikke fastsatt, men siden en WRX med 218 hester koster 449.900 kroner er det grunn til å tro at denne bilen vil koste rundt 600.000 kroner, mye på grunn av ekstra avgifter.

Relaterte artikler

Test: Subaru Impreza WRX
Test: Subaru Impreza GT
Sammenligningstest: Subaru Impreza GT mot Audi S3
Test: Honda Accord 2.2 R