Stueren dieselmotor?

Med år 2000 kommer løsningen på utslipp av partikler fra dieselmotorer. Peugeot og Citroën har utviklet et system som filterer vekk partiklene og brenner de opp.

Sammenliknet med bensinmotoren er dieselmotoren en langt mer effektiv motor. Ikke bare fordi den utnytter brennstoffet mer effektivt, men også fordi brennstoffet i seg selv inneholder mer energi enn hva bensin gjør.

Diesel er effektivt, men partiklene er farlige

Fordelen gir seg utslag i lavere forbruk og mindre utslipp, blant annet av klimagassen CO2. Med fremveksten av mer avanserte dieselmotorer med direkte innsprøytning og Common-Rail har både utslipp og forbruk gått ytterligere ned. Problemet har vært partiklene. Trass i at de fleste moderne dieselmotorer har katalysator greier partiklene å unnslippe. De er rett og slett for små til at man greier å gjøre noen med dem.

Men det er nå historie. Peugeot og Citroën har utviklet verdens første partikkelfilter til personbiler. Filteret er montert sammen med bilens katalysator og består av en porøs enhet av silisiumkarbid med kanaler som fanger opp partiklene som ellers ville ha sluppet ut gjennom eksosen.

Ettertenning renser filteret

Og når filteret er fullt, vanligvis etter 400 - 500 kilometer, renser bilen det selv. For ved en temperatur på 550 grader celsius brenner partiklene opp, og setter man til stoffet Eolys (som er ceriumbasert) senkes temperaturen til 450 grader. Problemet for ingeniørene var bare å finne en løsning på hvordan man øker temperaturen på eksosen fra de vanlige 150 gradene og opp til 450 grader.

Løsningen er at man ved hjelp av innsprøytningssystemet sørger for at man får en ettertenning i sylinderen og dermed øker temperaturen med mellom 200 og 250 grader. Neste steg er å sørge for at man får en ekstra forbrenning i oksydasjonskatalysatoren - som er montert rett foran partikkelfilteret - slik at temperaturen øker ytterligere. Dette styrer elektronikken i bilen automatisk, og prosessen blir satt igang når det er behov for å rense filteret.

I forbindelse med service (80.000 kilometer) blir dessuten filteret renset hos forhandlerne for å bli kvitt restene av cerium, som er et naturlig ikke-forurensende grunnstoff. Da fylles også tanken med Eolys opp.

Introduseres sammen med en ny HDi motor

Partikkelfilteret introduseres i år 2000 samtidig som Peugeot og Citroën lanserer sin nye HDi motor. Denme motoren vil ha et slagvolum på 2,2 liter, og en ytelse på 133 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er 315 Nm.