Nedtur for Volvo V60 Cross Country

Strøm-skuffelse for Volvo-fansen

Volvo V60 CC er en verdig avtager til den populære XC70, og den ble lovet som hybrid.

KUL BIL, MEN UTEN LADING: Vi tipper mange gledet seg til denne bilen som ladbar hybrid. Det skjer ikke allikevel. Foto: Jamieson Pothecary
KUL BIL, MEN UTEN LADING: Vi tipper mange gledet seg til denne bilen som ladbar hybrid. Det skjer ikke allikevel. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Vi testet Volvos mest spennende bil for nordmenn flest. Den har alle fordelene til en SUV og plass nok for en familie på fire. Vi snakker om Volvo V60 Cross Country.

Ved å heve karosseriet 7,5 cm i forhold til den ordinære V60, er V60 CC blitt et fullverdig SUV-alternativ, med sine 21 cm i bakkeklaring. Volvo har spesialutviklet understellet med demping, som skal forbedre fremkommelighet utenfor veien.

STOR NOK: V60-karosseriet er blitt betraktelig romsligere og passer for mange familier. Bakkeklaringen på 21 cm vil også appellere mange. Foto: Jamieson Pothecary
STOR NOK: V60-karosseriet er blitt betraktelig romsligere og passer for mange familier. Bakkeklaringen på 21 cm vil også appellere mange. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Ny XC70

Den nye V60 CC ligger størrelsesmessig tett opptil den svært populære Volvo XC70, som det nesten ble solgt hele 12.000 av i Norge, fra 2007 til 2016. Nordmenn er fortsatt glade i stasjonsvogner i denne størrelsen, noe VW merker med Passat, Skoda med Octavia og Volvo med V90.

Nye V60 er lengre og har strukket akselavstand, sammenlignet med forgjengeren som var veldig trang i baksetet. Det betyr at bakseteplassen er helt akseptabel for familien. Riktignok sliter fire stykker på 190 med benplassen, men hodet har nok plass opp til taket.

Bagasjerommet på 529 liter er et godt stykke bak de beste i størrelses-klassen, men er stort nok for de fleste. Man mister imidlertid 47 liter under gulvet.

Bakseteryggen er delt i 40/60 og har en forholdsvis dårlig løsning på skiluke, da den er veldig liten. En 40/20/40-deling, som de andre premium-produsentene bruker, hadde vært å foretrekke.

Skulle kommet som hybrid

V60 CC skulle fås med fire spennende motoralternativer. Først en D4 diesel på 190 hk og 400 Nm og til våren kommer T5 med toliters bensinmotor på 250 hk og 350 Nm.

Senere skulle vi kunne velge mellom to ladbare hybrider, med toliters motorer og elmotorhjelp på bakhjulene.

LUKSUS: Digitale instrumenter er standard og funker bra, men vi ønsker oss en bedre kjørecomputer. Foto: Jamieson Pothecary
LUKSUS: Digitale instrumenter er standard og funker bra, men vi ønsker oss en bedre kjørecomputer. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Den svakeste har vi faktisk testet allerede. Den har 253 hester og 350 Nm, med en åtte-trinns automatgir-kasse som driver forhjulene og en elmotor bak på 87 hester og 250 Nm fra et lithium ion-batteri på 10,4 kWt. Systemeffekten oppgis til 340 hester. Den sterkeste med 390 hester har hentet ut 303 hester.

Disse blir fortsatt tilgjengelig i vanlig V60, men pr- og kommunikasjonssjef hos Volvo Cars Norge, Erik Trosby, forteller oss at grunnet omprioriteringer i modellprogrammet, har Volvo besluttet at V60 Cross Country ikke vil bli produsert som plugin-hybrid (Twin Engine).

Skal vi legge salget av V90 og V90 CC for 2018 til grunn, ser vi at ladbar hybrid står for 68,2 prosent av salget. Den resterende andelen er nesten utelukkende diesel. V90 CC fås kun med diesel og står for brorparten av dieselandelen. Nå blir nok det tilfellet for V60 også.

- Salgsmessig forventer vi fortsatt at V60 CC vil gjøre det godt i Norge fordi den har kjøreegenskaper som egner seg meget godt for veiene og været vi har her til lands, forteller Trosby og fortsetter - Men, det kan være at kunder som har et spesielt ønske om å kjøre Plug-in Hybrid velger seg en V60 eller V90 som Twin Engine i stedet.