Til vinteren vildu raskt merke akkurat hvor godt -eller dårlig- varmeapparatet i bilen din fungerer.
Til vinteren vildu raskt merke akkurat hvor godt -eller dårlig- varmeapparatet i bilen din fungerer.Vis mer

Stressa med kalde føtter

God temperatur i kupeen under kjøring er uhyre viktig. Den bør helst ligge mellom 20-22 grader for at vi skal kunne fungere best og yte mest mulig. Blir det varmere eller kaldere enn dette kan det påvirke trafikksikkerheten.

Vi nærmer oss vinteren med kulde og frost. Da er det viktig med et varmeapparat som kan bringe temperaturen i kupeen opp før du legger ut på veien.

Kulde=stress

Kulde fungerer som en stressfaktor. Hvis det er kaldt i kupeen, vil dette påvirke yteevnen din. Du vil ta beslutninger kjappere, men antall feilhandlinger vil øke. Er det kaldt rundt deg, og hvis kroppstemperaturen din i tillegg begynner å synke, vil stresseffekten øke. Dette betyr at hvis du for eksempel får kalde føtter under kjøring, synker graden av komfort og det vil virke distraherende. Har du i tillegg nedkjølte hender vil koordinasjonen din forverres.

Omgivelsene

Temperaturen er kun en av mange stressfaktorer, som alle er med på å påvirke din yteevne som trafikant. Hvor mye temperaturen har å si for din dyktighet som sjåfør, avhenger også av omgivelsene. Kjører du for eksempel i tett bytrafikk, er det så mye annet som krever din oppmerksomhet at kulden ikke vil virke fullt så stressende. Men hvis du derimot kjører på landeveien, skal det mindre nedkjøling til før det begynner å påvirke trafikksikkerheten.

Ny, men varm?

Din arbeidstemperatur i bilen ligger i varmeapparatets makt. På kalde dager med temperaturer godt under null ute er det også selvfølgelig frysetemperaturer inne i kupeen. Man skulle kanskje tro at kupévarmere og saueskinn hørte fortiden til, og at man med nye biler fikk et effektivt varmeapparat med på kjøpet. Tester av varmeapparatenes effektiviteten viser imidlertid at det ikke nødvendigvis trenger å være samsvar mellom ”ny” og ”varm”.

Målinger

Testingen av varmeapparatene er gjort av bladet Motor. Klikk her for å komme til Motors sider. De har kjørt 25 biler av 1998eller 1997 modell i et kuldekammer på –17°C, og latt de bli stående der over natta. Etter oppstart har de så målt temperaturen i kupeen etter femten minutter. Temperaturmålingene er gjort både i forsete og baksete. I tabellen er temperaturene etter 15 minutter oppgitt. Gjennomsnittstemperatur for alle bilene sammenlagt etter femten minutter var +15,2°C i forsetet, og +8,2°C i baksetet. Tabellen er alfabetisk ordnet.

BilI forsetetI baksetet
Alfa Romeo 156 1,8
+ 18°C
+ 13°C
Audi A6 2,8 Avant
+ 20°C
- 9°C
BMW 318i
+ 27°C
+ 17°C
Citroën Xsara
+ 20°C
+ 10°C
Citroën Berlingo 1,4
+ 18°C
   0°C
Daewoo Lanos 1,5
+ 15°C
+ 5°C
Daihatsu Gran Move
+ 24°C
+ 7°C
Ford Ka
+ 12°C
+ 6°C
Ford Mondeo 
+ 27°C
+ 31°C
Mazda 323 1,5
+ 1°C
+ 17°C
Mazda 626 2,0 GLX
+ 23°C
+ 19°C
Mercedes A 140
+ 12°C
+ 7°C
Mitsubishi Galant 2,0
+ 17°C
+ 7°C
Opel Astra 1,4 stv.
+ 20°C
+ 12°C
Opel Vectra 1,8 stv.
+ 14°C
+ 11°C
Opel Sintra 3,0
+ 13°C
- 6°C
Peugeot 406 stv.
+ 13°C
+ 1°C
Saab 9-5 2,0
+ 23°C
+ 17°C
Skoda Octavia 1,8
+ 20°C
+ 6°C
Toyota Corolla 1,3
+ 12°C
+ 5°C
Toyota Avensis 1,8 Terra
+ 18°C
+ 8°C
Toyota Picnic
+ 15°C
+  7°C
Volvo V70 2,0
+ 22°C
- 3°C
VW Polo 1,6 stv.
+ 12°C
  0°C
VW Golf 1,6
+ 14°C
- 14°C