Nå øker antall sjekkpunkter fra ca. 85 til 150. Nåløyet blir mindre.  Foto: Colourbox
Nå øker antall sjekkpunkter fra ca. 85 til 150. Nåløyet blir mindre. Foto: ColourboxVis mer

Strengere EU-kontroll

Norge skal tilpasse seg Europa. Det får følger.

Fra 1. januar ble det innført strengere regler for EU-kontroll, og vi fortalte tidligere i uken at dette kunne gå ut over de som har hentet ekstra krefter ut av motoren, det vil si trimmet bilen sin. Vi har også fortalt at ulovlig ettermonterte Xenon-pærer skal lukes ut.

Men det stopper ikke der. Nå melder NAF om en lang rekke endringer som er innført. Fra nyttår blir det rundt 85 punkter som sjekkes, og fra nyttår 2015 skal dette økes til cirka 150 punkter.

LES OGSÅ:

Bakgrunnen er at kontrollen skal bli mer lik den kontrollen som gjennomføres i EU i dag.

– Strengere regler gir flere sjekkpunkter enn tidligere, og vil si mye mer om bilens tilstand enn før. Trafikksikkerhetsmessig er dette bra for alle trafikkanter, sier Jarl Tyldum, teknisk konsulent i NAF.

Null hull blir vanskeligere

Grundigere kontroll av bilen din gjør at sjansen for merknader økes, og det blir vanskeligere å komme gjennom med en «feilfri» bil.

– Fra i år skal også flere av de elektroniske sikkerhetssystemene i bilen sjekkes, og vil da få frem feil som tidligere ikke kom frem. Flere sjekkpunkter vil gi mer trygghet på veiene, bidra til et bedre miljø og luke ut de farligste bilene, sier Tyldum.

Ingen garanti

Det er viktig at bilen er godkjent og trafikksikker, men EU-kontroll er ingen kvalitetskontroll. Skal du kjøpe eller selge bil, så er en tilstandsrapport langt mer betryggende enn en EU-kontroll. Det er likevel mange ting du kan sjekke selv.

Periodisk kjøretøykontroll (PKK), bedre kjent som EU-kontroll, er den eneste obligatoriske kontrollen vi har av biler i Norge i dag. Den ble innført i Norge på slutten av 90-tallet som en følge av EØS-avtalen, og for at Norge i større grad skal tilpasse seg EU-reglementet.

EU-tilnærming

Dette regelverket baserer seg på kommisjonsdirektiv 2010/48/EU. Direktivet ble delvis innført 1.januar i år, og innføres for fullt fra 1. januar 2015. Det kan også by på mange goder for bilentusiastene, så sant Norge ikke opprettholder en del spesialregler, slik vi har i dag. Hva om det blir like enkelt å få bygget om- og opp biler i Norge som i Sverige? Det hadde vært en drøm for mang en entusiast.

– EU-kontrollen har stort sett vært uendret siden den ble innført i Norge 1. januar 1998, så det var på høy tid med fornyelse. Bilparken og bilenes elektronikk har forandret seg mye på de 16 årene kontrollen har vært i Norge, mener Tyldum.

Her er noen råd om hvordan du sjekker bilen slik proffene gjør det.

Her er noen av punktene som ble innført fra nyttår:

• Feil på ESP, ESC, VSC, VDC,RSS (elektronisk stabilitetssystem)
• Feil på SRS (airbagsystemet)
• Feil på EPS (elektronisk servostyring)
• Manglende lokk på bremsevæskebeholderen
• Feil med defroster (varmeapparatets avdugging av frontruta)
• Bremseskiver-/bånd-/ klosser-/tromler tilsmusset av olje, mangler eller er feilmontert
• Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet
• Bremseslange vridd eller for kort
• For lavt servooljenivå og ingen servovirkning
• Feil på automatisk høyderegulering og lyktevasker på biler der dette er obligatorisk (xenon nærlys)
• Feil på dekktrykksovervåkning (på biler som har dette)
• Feil på motorfester
• Åpenbar modifisering av motoreffekt
• Belysning av speedometer virker ikke
• Alle store lekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter (hittil har bare store oljelekkasjer vært grunnlag for anmerkning)
• Feil ved OBD avlesning (kan utføres i stedet for avgassmåling)

I tillegg blir det også innført noe mer spesifiserte retningslinjer for hva som kan anmerkes som feil på karosseri, sikt, lys, styring og hjuloppheng.