Trøtt og sliten etter langtur i bil?
Trøtt og sliten etter langtur i bil?Vis mer

Stram rumpeballene - bli en sikrere sjåfør

Du som har vært på langtur, har sikkert opplevd hvordan kroppen blir sliten og trettheten siger på etter hvert som kilometerne tilbakelegges. Ved hjelp av noen enkle øvelser som du kan gjøre mens du kjører, kan du motvirke dette langt på vei.

Sitter du lenge og kjører bil, utfører du det man kaller statisk muskelarbeid. Dette medfører i sin tur belastningsspenninger og muskelplager. Ved hjelp av noen øvelser kan du øke blodsirkulasjonen, og motvirke stive muskler og tretthet ved langkjøring.

Mindre tretthet, bedre sikkerhet

Mensendieck/Fysioterapeut Randi Funnemark Bræk har jobbet i 12-13 år med problemstillingen å sitte lenge stille i bil, samtidig som vi i vårt samfunn beveger mindre og mindre på oss generelt. Hun har utarbeidet en rekke øvelser til bruk under bilkjøring under mottoet "mindre tretthet, større oppmerksomhet, bedre sikkerhet". Disse øvelsene skal gjøres mens du fremdeles har begge hendene på rattet og blikket rettet rett fram på veien - og de er anbefalt av Trygg Trafikk.

Øvelser for bedre blodsirkulasjon

Egentlig er det bare å bevege seg litt på stolen iblant, eller å endre litt på sittestillingen. Det er lite som skal til for å få litt fart på blodsirkulasjonen. Funnemark Bræk har utformet syv øvelser som skal få fart på blodet og gjøre deg til en mer oppmerksom bilfører. Her er tre øvelser du kan prøve neste gang du er på langtur:

  • Setemuskulatur

  • Setemusklene er den største muskelgruppen i kroppen. Ved å bruke den, får du økt blodsirkulasjonen i beina og generelt i hele kroppen.
    Slik gjør du: Stram baken, knip setet innover og oppover. Hold musklene strammet en liten stund, løs ut og gjenta prosedyren.

  • Skulderbuen

  • Når du kjører bil, er det lett å bli stresset, og det som skjer når du er stresset, er at du lett strammer brystmuskulaturen. Denne øvelsen går på brystmusklene, og hjelper til å frigjøre pusten som ikke går så fritt når du blir stresset og strammer brystmusklene.
    Gjør slik: Hold begge hendene på rattet, og press hendene innover mot hverandre mens du holder om rattet. Løs til normalgrep og gjenta.

  • Skulder

  • Når du kjører, er det lett å holde for hardt rundt rattet, å spenne fingrene og dermed å heise skuldrene oppover mot ørene. Denne øvelsen virker avspennende og har en motvirkende effekt på heiste skuldrene.
    Gjør slik: Hold begge hendene på rattet. Vipp albuene utover til sidene i korte, kjappe bevegelser et par/tre ganger. Gjenta prosedyren.

    I tillegg til disse korte øvelsene, gjør det selvsagt underverker å stoppe og strekke på seg. Funnemark Bræk anbefaler "himmelstrekken": Strekk armene fra midjen og oppover mot himmelen, uten å heise skuldrene. Ta en arm av gangen og kjenn at det strekker over ribbeina. La armen falle rett ned, og du vil da automatisk puste ut.

    God tur!