Kia Sportage kom dårligst ut i testen, med de dyreste skadene.
Kia Sportage kom dårligst ut i testen, med de dyreste skadene.Vis mer

Støtfangere som pynt

Kraftig, tøff og beinhard. En terrengbil gir inntrykk av å tåle det meste. Men nye tester viser at støtfangerne kun henger til pynt.

Et knippe terrengbiler er i USA testet i mindre kollisjoner. Bilene ble kjørt inn i vegger og stolper i 7,5 km i timen. Alle bilene pådro seg kostbare skader. Det stilles spørsmål til hvorvidt bilprodusentene overhodet har tatt hensyn til støtfangernes misjon.

Ekstrahjulet tar støyten

Hos de fleste testbilene var det ekstrahjulet som er festet bak, som forårsaket det meste av skadene. Reservehjulet tar altså støyten i stedet for støtfangeren. Dette resulterte i store skader på bakdøren og vinduene bak.

Bilene som ble testet, var Subaru Forrester, Chrysler Jeep Wrangler, Honda CR-V, Jeep Cherokee, Toyota RAV4 og Kia Sportage. Sistnevnte fikk størst skade.