STORTEST: VW Golf møter Mazda 323F og Toyota CorollA

Volkswagen Golf 1.4 Trendline. Toyota Corolla 1.4 Linea Terra og Mazda 323F 1.5 - ikke akkurat verdens mest spennende samling av motoriserte kjøretøyer, men kanskje den mest fornuftige.

STORTEST: VW Golf møter Mazda 323F og Toyota CorollA

For ingen av bilene koster over 190.000 kroner, de bruker alle relativt lite bensin og de vil fungere mer enn godt nok som familiebiler for de alle fleste av oss.

Toyota i ny ham

Av de tre er det Toyota Corolla som kan skryte på seg å være yngst, for det er ikke mer enn et par måneder siden bilen ble lansert med sin nye ham. Mest iøynefallende er nok de nye frontlyktene, men også den nye integrerte radioen er ny. Likevel er det under skallet de aller fleste forandringene har funnet sted. For selve karosseriet har blitt stivere, mens motorene alle har fått nyte godt av variable ventiltider (VVT-i).

Med en lengde på 430 centimeter er den lengst av kandidatene. For både Golf med sine 415 centimeter og Mazda med sine 420 centimeter er kortere enn Corolla - noe man da også ser med det blotte øye.

Under 190.000 kroner

Både Golf og Corolla hadde 1,4-litere under panseret, mens Mazda hadde montert en 1,5-liter under panseret på 323F. Prisene på alle bilene lå mellom 180.000 og 190.000 kroner - noe som raskt gi oss anledningen til å konkludere med at Volkswagen Golf er ekstremt overpriset. Ikke bare er bilen skrapet til beinet hva gjelder utstyr, den er også den motorsvakeste i testpanelet denne gangen.

Relaterte tester

  • Test av Mazda 323F

  • Test av Toyota Corolla 1.4

  • Test av VW Golf 1.4