STORTEST: Høye firehjulstrekkere

I 2000 ble det solgt drøye 3.000 høye firehjulstrekkere i Norge. I fjor ble det solgt dobbelt så mange. Byjeepene er for tiden den raskest voksende bilklassen her på berget.

STORTEST: Høye firehjulstrekkere


Er du blant de som vurderer å investere i en høy firehjulstrekker? Da er du ikke alene. I fjor utgjorde denne bilklassen mer enn 7 prosent av nybilsalget, eller snaue 6.300 biler.

Norges overlegent mest populære firehjulstrekker heter Toyota RAV4. De norske Toyota-forhandlerne klarte i fjor å selge mer enn 2.100 eksemplarer av denne sjarmerende firehjulstrekkeren, som dermed ble Norges tiende mest solgte bil.

Nye RAV4-konkurrenter

RAV4 er altså svært populær. Betyr det at den er klassens beste bil? Da vi testet RAV4 mot konkurrentene for to år siden, var svaret ja. I dag er situasjonen en annen. I fjor kom nemlig nye versjoner av både Honda CR-V og Subaru Forester, samt en helt ny utfordrer - Nissan X-Trail. Tiden var altså moden for en ny stortest av de høye firehjulstrekkerne. I samarbeid med TV2 hjelper deg lot vi derfor de fem mest populære modellene i klassen måle krefter. De fem modellene er, i alfabetisk rekkefølge:

  • Honda CR-V
  • Land Rover Freelander
  • Nissan X-Trail
  • Subaru Forester
  • Toyota RAV4
  • Under 350.000 kroner

    STORTEST: Høye firehjulstrekkere


    Modellene vi har valgt ut finnes i mange utstyrsvarianter og med ulike motoralternativer. Vi måtte derfor skjære gjennom og bestemte oss for at våre testdeltakere skulle være utstyrt med fem dører, firesylindret bensinmotor og klimaanlegg. I tillegg bestemte vi at bilene skulle koste under 350.000 kroner.

    Etter flere dagers testing, både i terreng og på landevei, kunne vi omsider sette oss ned for å konkludere. Hva vi kom frem til? Konklusjon og rangering finner du her.

    Denne artikkelen ble første gang publisert torsdag 30. januar 2003.