STORTEST: Fleksibiler

Fleksibilen har ingen lang historie å vise til, men har raskt blitt et populært alternativ til de tradisjonelle stasjonsvognene. Vi viser deg veien til det beste fleksibilkjøpet.

Publisert
Sist oppdatert
STORTEST: Fleksibiler


Den første fleksibilen, franske Renault Scenic, ble faktisk lansert så sent som i 1996. Men allerede i dag, bare syv år etter, har fleksibilen blitt et vanlig syn på europeiske veier. Og enda mer populær vil den bli, i hvert fall etter bilfabrikantene å dømme. De lanserer nemlig nye fleksibilmodeller på løpende bånd. Bare i høst har tre nye fleksibiler dukket opp i det norske markedet; Ford Focus C-Max, nye Renault Scenic og Volkswagen Touran. Samtlige er med i vår stortest.

I slekt med flerbruksbilene

Men hva er egentlig en fleksibil? Man kan godt si at fleksibilen er i nær slekt med de store flerbruksbilene. De to biltypene har mange av de samme kjennetegnene; stor takhøyde, fleksible seteløsninger, tallrike oppbevaringsrom, koppholdere og morsomme detaljer som brilleholdere i taket og foldebord bak forseteryggene.

Også med syv seter

Det som først og fremst skiller de to biltypene er størrelsen. Mens flerbruksbiler som Chrysler Voyager og Volkswagen Sharan er rundt 470 centimeter lange og rundt 175 centimeter høye, er fleksibilene mer beskjedne i omfang. Fleksibilen er i gjennomsnitt 430 centimeter lang og 165 centimeter høy.

STORTEST: Fleksibiler


Tidligere var det også et annet viktig skille mellom flerbruks- og fleksibilene. Mens flerbruksbilene, som kom allerede i 1983, alltid har hatt syv sitteplasser, måtte fleksibil-eieren inntil 1999 nøye seg med fem seter. Med Opel Zafira forsvant imidlertid dette skillet og i dag leveres stadig flere fleksibiler med syv seter.

Fra 220.000 kroner

Men den kanskje aller viktigste forskjellen mellom flerbruks- og fleksibilene er prislappen. Mens de aller rimeligste flerbruksbilene koster rundt 350.000 kroner, har de fleste fleksibilene en utropspris som starter mellom 220.000 og 250.000 kroner. Dermed blir fleksibilen et interessant alternativ til kompaktklasse-baserte stasjonsvogner som Ford Focus og Volkswagen Golf.

  • Er fleksibil eller stasjonsvogn det riktige valget for deg? Du finner mer om dette temaet her.
  • Er du av den utålmodige typen, kan du gå rett på rangering og konklusjon her.
  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer