STORTEST: Fleksibelt og funksjonelt!

I motsetning til de vanlige stasjonsvognene som er lange og nokså lave, har bilprodusentene etter hvert begynt å lage biler som er korte og høye. Dette er hva vi kan kalle fleksibiler – en god løsning for deg som har mange, ulike transportbehov.

STORTEST: Fleksibelt og funksjonelt!

Fordelen ved en kort, men høy bil er at passasjerene kan sitte mer oppreist, og dermed har man ”ryddet plass” til mer rom både foran og bak passasjerene. Men nettopp siden bilen er ”kortere” enn vanlig, blir bilprodusentene tvunget til å klekke ut smarte løsninger slik at det kan bli plass til lange gjenstander også.

Et nøkkelord her er setene, som i en skikkelig fleksibil bør kunne arrangeres på ulike måter for å gi gode sitteforhold for så vel små som store, samt at de br kunne tas ut eller skjules.

Mange på vei!

Vi har testet 4 av disse bilene på dagens marked, nemlig Citroën Berlingo, Mazda Premacy, Mitsubishi Space Star og Opel Zafira. Dessverre er selve pioneren på området, Renault, i ferd med å bytte ut sin modell, og den nye modellen var ikke tilgjengelig da vi gjennomførte testen. Denne bilen kan du lese mer om her. Vurderer du en fleksibil kommer du ikke utenom Renault Megane Scenic, som sannsynligvis ville ha gjort det skarpt i denne testen.

Flere fleksibiler kommer, og det er tydlig at bilprodusentene satser stort på denne typen biler. Allerede nå vet vi at VW (og dermed også Audi, Seat og Skoda) og Ford har slike modeller under planlegging, og Mercedes har signalisert at de skal lage en ny fleksibil som er litt større enn dagens A-klasse. I løpet av neste år kommer også den rare og søte Fiat Multipla -- en 3 + 3-seter til det norske markedet.

Slik har vi testet:

Hver bil har i løpet av en uke gjennomgått flere tester for at vi skal skaffe oss et totalbilde av bilen. De tekniske testene omfatter unnamanøvertester (den såkalte ”Elg-testen”) , akselerasjons- og bremseprøver og støymålinger. Bilen er dessuten kjørt over lengre distanser i by og på landevei, slik at vi har dannet oss et bilde av hvordan bilene oppfattes i daglig bruk.

Når vi har satt en karakter på bilene, har vi i hovedsak lagt vekt på at bilen skal ha god innvendig plass og fleksible løsninger. Dernest har vi vurdert forholdet mellom pris, plass og utstyr. I tillegg har vi vurdert bilens driftsøkonomi (bensinforbruk, forsikringspriser, servicekostnader og annenhåndsverdi) Til slutt har vi vurdert bilenes ytelse, kjøreegenskaper og komfort opp mot hverandre.