STORTEST: Fire småbiler

Vi er i urbanitetens høyborg der vi sitter bak rattet i småbilene. Det er nesten så vi føler behovet for å ha en liten strek av størknet Kaffe Latte på overleppen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Innse det, først som sist. Små bybiler er i skuddet, noe ikke minst registreringsstatistikken viser. I fjor var nemlig både Volkswagen Polo og Toyota Yaris representert på statistikken over de ti mest solgte bilene.

Yaris på en andreplass og Polo representert med en 7. plass. Derfor lot vi nettopp de få møte nykommerne Opel Corsa og ikke minst Fiat Punto.

Små forskjeller

Og forskjellene på de fire bilene er ikke så store, dersom vi ser på rene tall. De er nesten like lange, alle har motorer på mellom 1,2- og 1,4-liters slagvolum og det skiller 20.000 kroner mellom den billigste og den dyreste bilen i testen.

Trass i likhetene har hver bil sine særegenheter. Punto med sin servostyring spesielt tilpasset bykjøring, Yaris med muligheten til å forskyve baksetet 15 centimeter i lengderetningen, Opel med sine høyt plasserte baklys og Polo med sitt sportslig inspirerte dashbord.

Polo mangler hodestøtte i baksetet

Utstyrsmessig er også de fire testbilene tilnærmet like. Alle har blokkeringsfrie bremser, elektriske vindusheiser foran, sentrallås og servostyring. Alle bilene, med unntak av Toyota Yaris 1,3 Sol, har dessuten varme i begge forsetene. Yaris har bare varme for føreren.

Bra er det at Fiat Punto 80 ELX og Opel Corsa 1,4 16V Sport har tre trepunktsbelter i baksetet. Det har ikke Volkswagen Polo 1,4 Comfortline, den er også den eneste bilen i testen som bare har to hodestøtter i baksetet. Det er for dårlig. Dårlig er det også at Toyota Yaris, som den eneste av duellantene, ikke har sidekollisjonsputer foran.

Musekino

Alle bilene har oversiktlige førermiljøer, med lettleste instrumenter. Men mens Polo, så vel som Punto og Corsa, satser på tradisjonelle instrumenter, har Toyota valgt å skille seg ut med Yaris. Ikke bare er instrumentene plassert i en mørk tunnel rett over midtkonsollen, de er også digitale. Hastigheten formelig lyser mot deg fra instrumentbordets hule, og det verste av alt: Det er både lettlest og oversiktlig.

Følg med når vi kårer småbilen med best plass...