STORTEST: Det fornuftige valget

Må en storbil nødvendigvis ha stjerne på panseret, fire ringer i grillen eller et blått og hvitt symbol akkompagnjert av to "nyrer"? Eller holder det med mer anonyme, og tilbaketrukne, utgaver?

Joda, det finnes faktisk flere storbiler enn Audi, BMW og Mercedes-Benz - og vi lot da også disse bilene få hvile seg i garasjen når vi denne gangen lot fire andre storbiler møtes til dyst.

Man trenger ikke en halv million...

For du trenger ikke å legge over en halv million kroner på bordet for å sikre deg retten til å kjøre storbil, du trenger faktisk ikke å legge mer enn drøyt 300.000 kroner på disken hos Toyota for å kunne kjøre av gårde med en Camry - testens desidert billigste bil.

Derfor kan det synes mye å måtte ut med 413.300 kroner for testens dyreste - en Saab 9-5 SE med den minste turbomotoren og 150 hester. Rett skal likevel være rett, for Saab kan også levere deg en 9-5 uten SE merkene på forskjermene, noe mindre utstyr - og en prislapp på mer hyggelige 369.000

Saab 9-5 begynner å bli gammel, Camry er det

Men 9-5 har 3 år på baken, Camry enda flere - trass i at den fikk en oppgradering i høst. Men oppgraderingen var kosmetisk, med nye for- og baklys, samt ny grill. I skarp kontrast skiller da Opel Omega seg ut, for selv om den også kan skryte av nye for- og baklys, samt ny grill, kan Opel dessuten skryte på seg et helt nytt interiørdesign og ikke minst en enorm statusheving sammenliknet med forrige utgave av Omega.

Og like det eller la vær, status er viktig i denne klassen. Vi testet en 2.2 16v Elegance til 380.500 kroner, men du kan få samme motoren og mindre utstyr til 353.500 kroner i Omega GL.

Nyest av de alle

Nissan Maxima - 346.700 kroner - kan imidlertid peke nese til de alle, i alle fall dersom man skal bedømme etter alder. For Nissan tok like gjerne alle tegningene til den forrige modellen, krøllet de sammen og lot de gå til gjenvinning - før de spisset blyanten og satte i gang med å tegne en helt ny Maxima.

De ulike testene

  • Test av Opel Omega 2.2 Elegance

  • Test av Saab 9-5 2.0t SE

  • Test av Nissan Maxima 2.0 QX

  • Test av Toyota Camry 2.2