STORTEST: 6 x SUV

De er høye, de har firehjulsdrift og de er ekstremt populære. Vi dro til fjells for å teste Toyota Rav4, Suzuki Grand Vitara, Renault Scénic RX4, Subaru Forester, Land Rover Freelander og Honda CR-V.

Begrepet SUV brer om seg. Men hva betyr det? Direkte oversatt står det for Sports Utilitiy Vehicle, og favner derfor bredt: enhver bil som er sportslig og fleksibel med tanke på bruksområdet dekkes, men betegnelsen brukes her hjemme i første rekke på stasjonsvogner med firehjulstrekk og høyere bakkeklaring enn vanlig. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Med sikte på Skeikampen nord for Lillehammer forlot vi hovedstadens regn og tåke med en seks biler lang konvoi. Og selv om det allerede på gørr kjedelige E6 mot Lillehammer åpenbarte seg til dels store forskjeller mellom testbilene, ble forskjellene større da vi endelig fikk snø under dekkene.

Selv om prinsippene for de seks testbilene i utgangspunktet er de samme, løses nemlig oppgavene på høyst ulike måter. Samtlige av bilene er stasjonsvogner med høyere bakkeklaring enn normalt, alle har firehjulstrekk, og alle har et design som i større eller mindre grad antyder at de er kapable til å takle det meste.

Friheten ligger i konseptet

Det selges flere og flere slike biler, og forklaringen på deres popularitet er ikke vanskelig å finne. Selv om man knapt kan si at mange har behov for denne typen biler, signaliserer bilene med sitt design og konsept en følelse av frihet, muligheten til når som helst å svinge av den brede motorvei og inn på den smaleste sti, muligheten for å komme seg dit man vil når man vil uansett vær, vind og føreforhold - og med all den bagasje man trenger.

En sannhet med store modifikasjoner, selvfølgelig, men følelsen av er viktigere enn sannsynligheten for å kunne gjøre slik krumspring.
Med dette i bakhodet skal vi titte nærmere på våre testbiler.

Honda CR-V

CR-V blir nærmest for klassiker å regne, og var den første av disse SUV-ene som fikk et skikkelig salgsvolum. Vel var Toyota tidligere ute med første generasjon RAV4, men den hadde ikke utseendet med seg til å bli en storselger i Norge.

CR-V har en "firehjulsdrift" som vi virkelig setter i anførselstegn, siden den etter vår mening er for treg til å gi annet enn drahjelp på steder med virkelig dårlig feste. Drivkreftene til bakhjulene distribueres ved hjelp av en hydraulikkpumpe, og det skal erfaringsmessig mye til før det skjer en kraftoverføring av betydning.

Det innebærer ikke at vi slakter CR-V, snarere tvert imot. Den er nemlig den lengste av bilene, har størst sporvidde, og antagelig best bagasjeromplass. Kjøreegenskapene på vanlig vei har høy prioritet fremfor terrengegenskapene, der bilen ikke tilbyr annet enn drahjelp opp den siste bakken.

CR-V er den nest rimeligste av testbilene, og en egen test av bilen finner du på denne lenken.

Land Rover Freelander 1.8

Freelander er utvilsomt den av testbilene som minner mest om en skikkelig off-roader, og i likhet med Grand Vitara takler den mye uveisomhet før den må melde pass. Med så stor vekt på terrengegenskapene, har bilen etter vår mening måttet gi slipp på det viktigste, nemlig komfort og kjøreegenskaper på vanlig landeveiskjøring.

Freelander er den høyeste og bredeste av testbilene, og den har den svakeste og minste motoren. En separat test av Freelander finner du på denne lenken.

Renault Scénic RX4

Fra Frankrike kommer det nyeste tilskuddet til SUV-stammen, med en tøff firehjulstrekker basert på ekstremt fleksible og familievennlige Mégane Scénic. Størrelsesmessig plasserer RX4 seg midt på treet i testpanelet, men den har den lengste akselavstanden, hvilket sladrer om at komfort og kjøreegenskaper på vanlig vei er prioritert fremfor terrengegenskapene.

RX4 er med god margin den tyngste og tregeste (akselerasjon) av bilene i testen, og er sammmen med Subaru Forester dyrest i testen. En separat prøvekjøring av RX4 finner du på denne lenken.

Subaru Forester

På basis av klassiske Impreza har Subaru laget den muligens lite elegante, men bunn solide Forester, som har et velprøvd system for firehjulsdrift og en velkjent drivlinje. Ikke den friskeste og ikke mest moderne, men en bil som i alle fall ikke lover mer enn den holder.

Forester plasserer seg midt på treet med tanke på størrelse og ytelser i testpanelet. En egen prøvekjøring av Forester finner du på denne lenken.

Suzuki Grand Vitara

Grand Vitara er den eneste av testbilene som kan skifte mellom bakhjulstrekk og firehjulstrekk med høy eller lav utveksling, og har dermed potensial for å ha de beste terrengegenskaper og fremkommelighet. Til testen fikk vi tildelt en 2,5-liter V6 som riktignok matcher testens konkurrenter med tanke på ytelse, men som priser seg fullstendig ut.

Med en prislapp på 360.000 kroner er den 40.000 dyrere enn de neste på lista, og den er 70.000 kroner dyrere enn den rimeligste i testpanelet, selv om Grand Vitara er den minste og mest tørste bilen i testutvalget.

Vi ville ha valgt en Grand Vitara 2.0 til testen, den ville i så tilfelle ha vært testens rimeligste bil. En test av Grand Vitara 2.0 finner du på denne lenken, og en egen prøvekjøring av modellen med V6-motor finner du her.

Toyota Rav4

Ganske nylig lanserte Rav4 har omtrent de samme yttermål som Grand Vitara, og er dermed blant de minste bilene i testen. Men plassutnyttelsen er forbløffende god, og Rav4 har den sterkeste motoren, bare så vidt slått av Grand Vitaras V6-motor når det gjelder dreiemoment. En egen prøvekjøring av Rav4 kan du lese på denne lenken.

Rav4 har en teknisk avansert motor, som også har et lavt forbruk, i tillegg til at Rav4 er den rimeligste bilen i testen. Om den blir testvinner på papiret er en ting, du kan bla deg gjennom testen for å finne ut om den greide seg like godt i virkelighetens verden, eller hoppe rett til Testresultater og konklusjon for å finne sammendraget av vår tur til - og i - Skeikampens snøfonner.

Nye utfordrere i kø

Flere bilprodusenter kaster seg på SUV-karusellen for å få sin del av det økende salget. Til neste år skal vi stifte bekjentskap med Mazda Tribute og Ford Escape, og ikke minst Nissan X-Trail. Hyundai kommer også med sin Santa Fe. Les mer om den her.

Det er derfor grunn til å tro at vi bare har sett begynnelsen av en ny trend med biler som passer aktivt fritidsbruk.