STORTEST: 5 X småbiler

Sammen med forbrukermagasinet "TV2 hjelper deg", har DinSide laget en sammenligningstest av 5 småbiler i prisklassen 96.900 til 115.900 kroner.

Det er ikke disse bilene det selges mest av i Norge. Likevel kan du ikke unngå å legge merke til dem. Ikke fordi de er store og prangende, men nettopp fordi de er små, barske, tøffe og frekke fargeklatter som lyser opp i en ellers grå bilpark.

Med prislapper på mellom 94.600 og 115.900 kroner (evnt. pluss registreringsutgifter, frakt og klargjøring), er det likevel mye som skiller bilene fra hverandre. Her er en kort presentasjon av bilene, og begrunnelsen for at de er med i testen. Er du ikke enig i våre testkriterier? Sett dine egne testkriterier her!

Bilene vi har testet er:

  • Daewoo Matiz 0.8 SE

  • Testens sjarmør! Matiz er liten og frekk, og har et design som får de fleste til å snu seg. Koreaneren har mye utstyr – til tross for at prislappen er under 115.000 kroner.

  • Daihatsu Cuore

  • En gammel traver i ny utgave. Cuore er en bitteliten bil som savner de smarte løsningene enkelte av de andre bilene kan vise til. Men den er testens rimeligste i drift.

  • Hyundai Atos 1.0 GLS

  • Det høye karosseriet og smarte løsningene sørger for at Atos er mye større innvendig enn de beskjedne yttermålene sladrer om. Atos er defintivt en av de nye, fleksible bybilene!

  • Seat Arosa 1.0

  • Arosa er rett og slett en pesonbil som er sendt gjennom kokvasken. Den er bitteliten, knalltøff, og har testens beste kjøreegenskaper og komfort – nettopp fordi den er “normal” personbil.

  • Skoda Felicia 1.3 LX Intro

  • Tsjekkiske Felicia er også en “normal” personbil, men den er ikke krympet. Den er rett og slett bare fryktelig billig!

    Et av kriteriene for testen var at ingen av bilene skulle koste mer enn 115.000 kroner. I dagene før publisering på TV og her på DinSide, ble det foretatt mindre prisjusteringer, slik at Hyundai Atos akkurat klatret over denne grensen.

    Det er bare to modeller til som kunne vært med i testen; nemlig Kia Pride og Lada Samara. Disse har vi ikke tatt med fordi de har et ekstremt lavt salg.

    Dekker de mitt transportbehov?

    De aller fleste trenger ikke større biler enn dette i hverdagen. Og de nye bybilene er såvidt mye billigere i drift og innkjøp, at de fleste kan spare svært mye på å velge seg en slik bil. Pengene du sparer, kan du jo kanskje bruke på å leie eller låne større bil de få gangene i året du faktisk har behov for det?

    Har du derimot daglig bruk for bakseteplassen, blir nok disse bilene i snaueste laget -- særlig for voksne og ungdommer. Men legg merke til at barna elsker disse bilene! Årsaken er rett og slett at bilene er gøyale, og at baksetene har korte sitteputer som gjør at de minste podene faktisk kan sitte med beina bøyd. I mange tilfeller må de yngste sitte med bena rett frem i baksetet fordi sitteputen er for lang!

    Men alt er relativt

    Imidlertid er det klart at man ofrer mye på komforten. Disse bilene har generelt lavere komfort enn tyngre biler med lengre akselavstand og høyere vekt. Derfor finner vi grunn til å peke på at når vi omtaler komforten (eller for den saks skyld; kjøreegenskapene) i denne testen som "svært god", er dette i forhold til de andre bilene i testen.

    Sikker nok?

    Enkel fysikk forteller at en liten bil alltid vil få større skader enn om den treffer en større og tyngre bil. Imidlertid har samtlige av disse småbilene bestått gjeldende europeiske og asiatiske krav til kollisjonssikkerhet, men det er klart at graden av sikkerhet kan diskuteres.

    I første rekke vil disse bilene brukes i større bysentra der hastigheten aldri blir særlig høy. DinSide våger derfor påstanden om at disse bilene under de fleste omstendigheter er sikre nok. Vi vil likevel skynde oss å påpeke at de fleste av disse bilene hadde tjent på å bli utstyrt med ABS-bremser, noe som bare er standardutstyr på Hyundai Atos i denne testen. Seat Arosa og Skoda Felicia er de eneste med to kollisjonsputer, og vi beklager at bilprodusentene ikke ser seg tjent med å putte mer sikkerhetsutstyr på de mest utsatt bilene.