STORTEST: 5 finere firmabiler

Det er store forskjeller, men også mange likheter mellom de 5 testbilene vi har valgt ut denne gang. Vi forklarer bakgrunnen for testen

Kort fortalt er det to forhold som var avgjørende for vårt valg av testbiler. For det første har VW Passat en sterk posisjon i dette markedet, den er Norges 3. mest solgte bil -- og topper dermed suverent en klasse der det finnes svært mange alternativer å velge mellom. Vårt utgangspunkt var rett og slett: er denne suverene markedsposisjonen fortjent?

Vi kunne ha valgt å kjøre Passat mot de aller nærmeste konkurrentene -- de som ligger så tett og nært inntil Passat både med hensyn til plass, pris og ytelser, men valgte å teste bilen mot Opel Vectra 2.5 CDX, Honda Accord 2.0i ES, Rover 75 2.0 Connoisseur og Nissan Primera 2.0 MV6 Sport.

Testen er spesifisert av DinSide Bil, og utført i samarbeid med TV 2 Hjelper deg.

Epler og appelsiner

Urettferdig, vil mange hevde. Vårt poeng er imidlertid å teste Passat mot de nyeste -- og kanskje mest utradisjonelle utfordrerne i klassen, biler som ikke selges i så store volum. For hva har de å by på?

Til en viss grad kan det hevdes at vi sammenligner epler og appelsiner. Og ofte er det nettopp slik du tenker når du skal kjøpe deg ny bil. Skal jeg kjøpe image, eller vil jeg ha samme bil som naboen? Skal jeg ha en bil med komfort, eller vil jeg ha sportslige ytelser? Skal bilen være elegant eller praktisk?

Ingen vinner, ingen taper

Men derfor blir det også svært vanskelig å kåre en klar vinner og en klar taper i denne testen. Her gir vi en kort oppsummering av testresultatene:

VW Passat 1.8T Highline
Etter en totalvurdering kårer vi VW Passat som testens vinner. Den scorer jevnt og trutt på alle områder, uten å skille seg ut som klart best på noen. Det eneste unntaket er plass -- den er testens klart rommeligste og mest praktiske bil. Vi har to store innsigelser mot bilen, det er at den bare har 2 stk 3-punktsbelter i baksetet, og at den elektroniske antispinnkontrollen EDS (Electronisk DifferentialSperre) fungerer svært dårlig.

Passat får du som sedan og stasjonsvogn, og prisene starter på 211.000 kroner, og modellutvalget er svært rikholdig.

Beste alternativ: VW Passat 1.9 Tdi (115 hk) sedan Comfortline til 280.890 kroner.

Nissan Primera 2.0 M6
Tøff front og flotte felger understreker bilens sportslige hensikter. Primera har fantastisk gode og sikre kjøreegenskaper, og er slik sett den mest sportslige av bilene i testen. Dessuten har bilen god innvendig plass, nydelige seter og gode garantiordninger.

Dessverre støyer bilen for mye, den er litt stutt i fjæringen og har ikke like mye plass som Passat. Primera koster fra 206.900 kroner, og fås som sedan, kombi- og stasjonsvogn. Modellutvalget er variert, men ikke like mye som for Passat.

Beste alternativ: Nissan Primera 2.0 Sport Business til 249.900 kroner

Rover 75 2.0 Connoisseur
Testens flaggskip -- en eksklusiv og komfortabel bil med masse utstyr -- blant annet TV i midtkonsollen. Dette er testens mest komfortable bil med tanke på fjæringskomfort, støy og sittekomfort, og bilen har sjarme og utstråling.

Dessverre er girkassen treg, motoren litt svak og plassutnyttelsen dårlig.

Rover 75 fås bare som sedan, med 3 ulike motorer og 3 ulike utstyrsnivå. Priser fra 288.000 kroner.

Beste alternativ: Rover 75 2.5 Connoisseur til 435.000 kroner.

Opel Vectra 2.5 CDX
Vi kjørte den absolutte toppmodellen av Opel Vectra med en råsterk, lynkjapp og vellydende V6-motor med 170 hk. Dette er testens raskeste og sterkeste bil, men også den som drikker mest bensin.

Vectra er trang i baksetet, og har ikke det utstyrsnivået vi forventer av en bil til nær 390.000 kroner -- her betaler du mange avgiftskroner for motoren.

Vectra fås som sedan, kombi og stasjonsvogn, med 5 forskjellige motorer, og koster fra 213.300 kroner. Meget variert modellutvalg.

Beste alternativ: Opel Vectra 1.8 GL Business til 230.700 kroner.

Honda Accord 2.0i ES
Toppmodellen av Accord har en avansert motor, og har gode kjøreegenskaper og fin komfort, som dessverre ble ødelagt av setet i vår testbil. Dette er testens mest avanserte bil på mange måter, og er bilen for den teknikkfrelste.

Dessverre har bilen svak plassutnyttelse, og en prislapp vi mener ikke står i stil hva bilen har å by på av utstyr og egenskaper.

Accord fås i Norge foreløpig bare som sedan med 3 forskjellige motorer. Priser fra 289.900 kroner. Beste alternativ: Honda Accord 1.8i ES Business.