STORTEST: 307, Corolla og Golf

Denne gjengen legger beslag på andre- til fjerdeplass på salgsstatistikken. De er også blant de beste bilene i kompaktklassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: STORTEST: 307, Corolla og Golf


Peugeot 307 dukket i 2001 opp som ett friskt pust i en klasse som til da hadde vært litt kjedelig. Romsligheten og den spennende designen sørget for et salg Peugeot ikke har opplevd maken til i Norge, og bilen har lenge vært vår favoritt på grunn av plass og gode kjøreegenskaper.

Toyota Corolla dukket opp i ny utgave i 2002, og styrket Toyotas usedvanlig sterke posisjon på det norske markedet. Den strie strømmen av nye Corollaer, og det vedvarende gode salget av 307, gikk i stor grad utover forrige generasjon Volkswagen Golf. Golf har tradisjonelt oppholdt seg høyt på salgsstatistikken, og forventningene til den nye som dukket opp på slutten av fjoråret var store på flere hold.

Ny tid

Alle de tre bilene er gode representanter for den nye generasjonen kompaktklassebiler. De har komfort og kjøreegenskaper som matsjer mange biler i mellomklassen, og spesielt Peugeot 307 og Volkswagen Golf kan lesses med alt hjertet måtte begjære av ekstrautstyr.

For mange er disse bilene på rundt 420 centimeter nok i massevis til å dekke bilbehovet, og det er ganske klart at produsentene også har tenkt på de som går ned i bilstørrelse etter barna har forlatt redet. Det store utvalget av ekstrautstyr viser det ganske tydelig.

image: STORTEST: 307, Corolla og Golf


Fra å være praktiske nummer-to-biler er kompaktklassen blitt den klassen som favner bredest. Konkurransen er beinhard, og henger du med videre i vår test vil du finne mer om motor, kjøreegenskaper, plass og komfort.

Vår rangering og mer om de enkelte bilene finner du her.