STORTEST: 3 x Golf-klasse

Volkswagen Golf er Norges desidert mest solgte bil hittil i år, og for bare noen måneder siden strammet de grepet ytterligere ved å introdusere en stasjonsvogn. Ny er også Renault Megane stasjonsvogn, mens Citroën er eldst i selskapet med sin stasjonsvognutgave av Xsara.

STORTEST: 3 x Golf-klasse

Man kan si hva man vil om den norske folkesjela, men det er et utvilsomt faktum at nordmenn elsker fleksibiliteten og plassen som en stasjonsvogn gir dem.

Ni centimeters forskjell

Derfor lot vi den mest populære - Volkswagen Golf - møte to av sine franske rivaler - Renault Megane og Citroën Xsara - til duell. Og selv om Golfen ser liten ut sammen med Megane og Xsara, er den ikke det. For tallenes tale er krystallklare. Vel er Megane med sine 4,44 meter lengst, men med en totallengde på 4,40 meter skiller det ikke mer enn fire centimeter ned til Golf. Minst i selskapet er Xsara med sine 4,35 meters lengde.

Bilene er med andre ord plassert fjellstøtt i kompaktklassen.

Plass og praktiske løsninger viktigst

Denne gangen er det altså stasjonsvogner vi sammenlikner, og da legger vi vekt på litt andre egenskaper enn om vi hadde testet sedaner. For har man først bestemt seg for stasjonsvogn er vel mye av grunnen nettopp fordelen som en stasjonsvogn gir med tanke på plass og fleksibilitet. Derfor har vi da også prioritert bilens plass og praktiske løsninger høyt i denne sammenlikningstesten. Vi har likevel ikke glemt verken komfort, kjøreegenskaper eller ytelser.

Etter en hel dag langs svingete bygdeveier, motorveier og i by, samt en uke pr. bil i normal trafikk - med målebåndet innen rekkevidde - har vi også denne gang kåret en vinner. Hvem det er røper vi ikke før i konklusjonen - vi ønsker god lesning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De enkelte testene

  • Test av Citroën Xsara 1,6i SX Autoactive St.v.
  • Test av Volkswagen Golf 1,6 Higline St.v.
  • Test av Renault Megane 1.6 16v RT St.v.