Journalister fra hele verden strømmer til Norge

Storstilt verdens­lansering skjer på norsk jord

Den ettertraktede elektriske premium-SUV-en Mercedes-Benz EQC har verdenslansering i Norge.

STRØMMER TIL NORGE: Fra og med i dag og to uker framover verdenslanseres den mye omtalte elbilen til Mercedes-Benz i Norge. 450 journalister fra hele verden er ventet til arrangementet, som starter på OSL Gardermoen. Foto: NTB Scanpix
STRØMMER TIL NORGE: Fra og med i dag og to uker framover verdenslanseres den mye omtalte elbilen til Mercedes-Benz i Norge. 450 journalister fra hele verden er ventet til arrangementet, som starter på OSL Gardermoen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Det siste halve året har Jaguar og Audi lansert sine premium-SUV-er, på batteri, med stor oppmerksomhet. Nå er det Mercedes-Benz sin tur til endelig å vise sin Tesla-killer ordentlig fram.

MERCEDES-BENZ EQC: Her får journalistene se byggetrinnene av elbilen. Foto: Knut Moberg
MERCEDES-BENZ EQC: Her er elbilen som i dag har sin verdenslansering i Norge. Foto: Knut Moberg

Om lag 450 journalister fra hele verden er på vei til Norge. Fra i dag til 21. mai er det nemlig verdenslansering av den ettertraktede premium-elbilen til Mercedes-Benz, EQC.

- At Daimler velger å legge årets viktigste lansering til Norge er veldig stort for oss. Vi har jobbet for dette i lang tid og det bekrefter samtidig at Norge er et av de viktigste markedene for EQC, forteller pr- og informasjonssjef Audun Hermansen oppstemt overfor Dinside.

Kostbart

En så stortstilt billansering koster normalt hundrevis av millioner kroner, for bilprodusentene. Det er ikke nødvendigvis uhørt med en prislapp på 250 millioner kroner. Pr- og informasjonssjefen til den norske Mercedes-importøren vil imidlertid ikke uttale seg om kostnaden.

- Jeg har ikke en pris til deg, men kan garantere at Daimler (Mercedes-Benz-produsenten) kommer til å levere et solid arrangement, sier Hermansen.

De siste ukene har Norge vist seg fra sin beste side (les; mye sol og varme), men slik blir det dessverre ikke når biljournalistene kommer for å se og prøve Mercedes-Benz EQC i området rundt Oslo, Gardermoen og Hønefoss.

Nå kan de istedenfor møte kulde og regn, kanskje også snøvær. Audun Hermansen tror likevel ikke det vil legge noen demper på arrangementet.

- EQC har gjennomgått omfattende testing, ned mot 35 minusgrader på et islagt vann i Nord-Sverige, så et par snøfnugg i mai er bare koselig, sier han.

Lignende arrangement blir fort lagt til Vestlandet, med fjorder og fjell i kulissene, men denne gangen har Daimler andre prioriteringer.

- At Oslo er kåret til Europas miljøhovedstad i 2019 er en av hovedgrunnene til at lanseringen legges hit. I tillegg er det viktig med et omfattende ladenettverk, når såpass mange biler og journalister skal teste EQC de kommende ukene, forklarer Hermansen.

Begrenset leveringer, nå

De som tror det vil komme Mercedes-Benz EQC-er løpende på samlebånd til Norge, må tro om igjen. Ifølge administrerende direktør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge vil det ikke komme mer enn cirka 200 biler til norske kunder i løpet av 2019.

De håper likevel å få levert biler til de 2.300 på venteliste i løpet av sommeren neste år. Første produksjons-batch ankommer førstkommende august, og deretter registreres demo- og pressebiler.

De første kundene vil antakeligvis få EQC i løpet av oktober, ifølge importøren.

Bilen observert av fans

I den forbindelse ble også prisen på elbilen lansert i dag. EQC-prisen starter på 616.900 kroner, inkludert frakt og levering i Oslo. Rekkevidden, som også ble offentliggjort, er satt til 417 kilometer (blandet), målt etter den nye og strengere WLTP-normen.

Dermed legger Mercedes seg nøyaktig 35.000 kroner under konkurrenten Audi e-Tron (651.900,-) og 33.000 kroner under Årets bil 2019, Jaguar I-Pace (649.900,-). e-Tron har imidlertid 49 kilometer lenger rekkevidde (466 km WLTP), mens I-Pace kan skilte med 53 kilometer lenger på papiret (470 km WLTP), uten å måtte lade.

På sosiale medier, som for eksempel den norske Mercedes-Benz EQC-gruppen på Facebook, har interesserte nordmenn lagt ut bilder av bilen i godt og vel en uke allerede. Det har de kunnet gjøre, siden bilene har kjørt omkring her som en del av forberedelsene til dagens lansering.

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

MotorElektrisk (x2) firehjulstrekk
Effekt408 hk
Dreiemoment760 Nm
Batterikapasitet80 kWt
Akselerasjon (0-100 km/t)5,1 sek
Toppfart180 km/t (begrenset)
Forbruk1,97-2,08 kWt/mil (WLTP)
Rekkevidde417 km (WLTP)
Mål (l/b/h):4,761 m/1,884 m/1,623 m
Akselavstand2,873 m
Bagasjerom (avhengig av utstyr)500 l (1.460 l)
Vekt:2.495 kg
Tilhengervekt:1.800 kg
Pris fra kr.:616.900,-