Størst, raskest og dyrest

Fra små skjærgårdsjeeper til fasjonable sportsbåter. I all slags vær. Til sammen testet DinSide 38 båter i 2000-sesongen.

Båt koster penger. Ofte mye penger. Men også den fattigste kan bli skipper på egen skute.

BILLIGST: Pioner 15 Classic
BILLIGST: Pioner 15 Classic Vis mer

For fattig og for rik

Skuta heter da Pioner 15 Classic. Med en prislapp på 19.900 kroner var dette den desidert billigste båten vi testet i fjor. For denne nette slant sedler må du imidlertid belage deg på å ta deg over fjorden ved hjelp av muskelkraft. Med motor, nærmere bestemt en 9,9 hesters Tohatsu, øker prisen til 37.280 kroner.

Litt fetere lommebok trenger du hvis du ønsker deg en Goldfish 32. Vi testet båten med 2 x 225 diesel-hestekrefter fra MerCruiser. Drøbaksverftets forlangende for 32-foteren var 1.371.000 kroner.

STØRST OG DYREST: Goldfish 32
STØRST OG DYREST: Goldfish 32 Vis mer

Liten og stor

Goldfish 32 var ikke bare den dyreste båten vi testet i fjor, det var også den største. Med 32 fot, eller nærmere 10 meter, var det ikke fritt for at skipet vekket en smule oppmerksomhet i farvannet utenfor Aker Brygge.

Like mye oppmerksomhet ble det ikke som skipper på Bever 445 eller Askeladden 445 Hunter. Med sine drøye 14 fot kan begge disse skrogene titulere seg som den minste båten DinSide testet i år 2000.

RASKEST: Hydrolift T-26 med DPX 600
RASKEST: Hydrolift T-26 med DPX 600 Vis mer

69 knop og 560 hestekrefter

Etter tidligere å ha kjørt storebror F-29 med verstingen DPX 600, var turen kommet til F-26. Etter å ha presset de 560 hestekreftene ned i motorrommet målte vi båten til hele 69 knop. Den fartsfylte opplevelsen er imidlertid ikke hvermannsen forunt: 147 liter bensin i timen krever DPX 600 som godtgjørelse for å plane deg av gårde i 69 knop.

Vi kårer årets båt

Det manglet ikke på godbiter blant de 38 båtene vi testet i år 2000. Noe skilte seg imidlertid ut, med både positivt og negativt fortegn. Og en båt vekket vår begeistring mer enn noen annen:

ÅRETS BÅT: Skibsplast 555 HT
ÅRETS BÅT: Skibsplast 555 HT Vis mer

Båten heter Skibsplast 555 HT, og var ny for 2000-sesongen. Med 555 HT klarer Skibsplast å parre det tradisjonelle hardtop-konseptet med moderne linjer. Samtidig er båten både rommelig og funksjonell, tatt de beskjedne 18 fotene i betraktning. I vår vurdering la vi også vekt på prisen: 236.285 kroner koster 555 HT med en Suzuki 70-hester på akterspeilet. Vi tør hevde du her får mye båt for pengene.

Lenkene

Under kan du finne lenkene til alle båtene vi har omtalt under vårt lille tilbakeblikk på 2000-sesongen. Du kan også finne lenken til siden der alle 38 båtene er samlet. Vi ønsker med dette alle våre lesere god lesning og et godt nytt år, og lover å komme tilbake med flere spennende båttester i 2001.

Den billigste: Pioner 15 Classic
Den dyreste: Goldfish 32
De minste: Bever 445 og
Askeladden 445 Hunter
Den største: Goldfish 32
Den raskeste: Hydrolift F-26
Årets båt: Skibsplast 555 HT

Alle årets båttester