Størst og raskest

T-30 blir ikke bare Hydroliftflåtens største båt, den blir også den raskeste.

[Ugjyldig objekt (NAV)]
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

- Båten skal være komfortabel, pen å se på, trygg…. og ikke minst rask!
Slik introduserte Hydrolift båten vi har ventet på i snart ett år: T-30.

70 knop

Båten som gjemte seg bak teppet er da visselig heller ingen snekke. I følge markedssjef Aslak Olseth skal den nye kjøremaskinen fra Nesodden være kapabel til en hastighet på hele 70 knop, med DPX 600 fra Volvo Penta. Dette er rundt tre knop raskere enn hva Hydrolifts forrige flaggskip, F-29, oppnådde med samme motor.

Svaret på hvorfor T-30 er raskere enn sin tvillingbror finner du over vannet. Skroget er nemlig så godt som identisk med F-29. Lengden er den samme, bortsett fra at nyheten strekker seg litt lenger medregnet badeplattformen akter. Derimot har T-30 et mer aerodynamisk forskip, med fordekk og en strømlinjeformet, lav vindskjerm, noe som fører til mindre luftmotstand - og høyere hastighet.

Daycruiser, men ingen bobåt

Bokstaven i modellbetegnelsen T-30 står for ”Touring” (i motsetning til ”Fishing” i F-29). Men ikke tro Hydrolift har konstruert en bobåt av den grunn. Selv om T-30 byr på fasiliteter som pantry, bad, soveplass for fire og kalesje, er båten temmelig kompromissløs i sitt sportskonsept. Den er da heller ikke beregnet på småbarnsfamilier på sørlandstokt:

- Kjøpegruppen tror vi er personer fra 27 til 72 år som skal besøke venner på andre siden av fjorden. Eller som er ute noen uker hvor noen overnattinger blir om bord, noen på hotell og noen hos venner, fastslår båtprodusenten.

Få båter igjen

Selv om T-30 ble lansert for bare to dager siden er store deler av vårens produksjon allerede solgt. I følge Hydrolift er det planlagt å produsere 31 båter før ferien, og av disse er det bare mellom fem og tre båter som fortsatt er til salgs.

Siste båtnyheter
  1. Wally One er vist

Nye T-30 leveres med en rekke motoralternativer. For den snilleste motoriseringen, 300 hestekrefter bensin fra MerCruiser, må du ut med 922.949 kroner. Skal du oppnå de helt store hastighetene heter imidlertid alternativet DPX 600, en 560-hester fra Volvo Penta. Men det koster som det smaker: 1.260.455 kroner må du betale for en T-30 med denne motoriseringen.

DinSide er blitt lovt å prøvekjøre den nye båten så fort den blir satt på vannet. Du kan med andre ord vente deg mer fartsfylt båtstoff i nærmeste fremtid.