Audi A3

Storselgeren er tilbake

Sprek ladbar hybrid. Bare som Sportback. Dermed droppes flere motorvarianter i Norge.

BARE SOM SPORTBACK: Man kjenner familielikheter, men det er skjelden vi ser så store forandringer fra en modell til en annen hos Audi. Nye A3 blir bare tilgjengelig som den lille stasjonsvogna Sportback og kommer snart med den norgesaktuelle ladbare hybriden. Foto: Audi.
BARE SOM SPORTBACK: Man kjenner familielikheter, men det er skjelden vi ser så store forandringer fra en modell til en annen hos Audi. Nye A3 blir bare tilgjengelig som den lille stasjonsvogna Sportback og kommer snart med den norgesaktuelle ladbare hybriden. Foto: Audi. Vis mer

Dagens A3 er overmoden for utskiftning. Da den kom splitter ny i 2012 var designendringene så små i forhold til bilen den erstattet, at den føles gammel nå.

Like fullt var forrige A3 en suksess for Audi i Norge. Det var nesten ene og alene den ladbare hybdriden, e-tron, som sto for den suksessen. Da fikk plutselig veldig mange mulighet til å få smaken av kompakt luksus.

«SVÆR I KJEFTEN»: Designen gjør den mer snerten enn tidligere modeller. Foto: Audi
«SVÆR I KJEFTEN»: Designen gjør den mer snerten enn tidligere modeller. Foto: Audi Vis mer

Fjerde generasjon A3 som lanseres nå er et skikkelig friskt pust og helt klart den mest sporty A3-en hittil. Det mest iøynefallende er den brede «singelframe»-grillen som har fått følge av to markante luftinntak. De er riktig nok ikke funksjonelle i de billigste versjonene, men regn med full åpning når den heftige RS3 kommer senere i livssyklusen.

Forhåpentligvis slipper vi å vente. Følger de samme takt som på A6, får vi se RS3 allerede neste år, og er vi heldige, fortsetter den med den herlige femsylindrede motoren. Hvorfor? Fordi de fortsatt holder liv i den i RS Q3. Nok om den.

A3 er tilgjengelig med avanserte LED Matrix fronlykter som vil gi tilsvarende lyssignatur som de nyere Audi-ene og har selvfølgelig LED på alle lys, både inni og utenpå.

STØRST SKJERM FORAN DEG: Virtuell Cockpit med mange valg rett fra rattet har hele 12,3-tommers skjerm. Det er første gang vi ser større instrumentskjerm enn multimediaskjerm. A3 går for to og ikke tre skjermer, slik de har på A5 og oppover. Foto: Audi
STØRST SKJERM FORAN DEG: Virtuell Cockpit med mange valg rett fra rattet har hele 12,3-tommers skjerm. Det er første gang vi ser større instrumentskjerm enn multimediaskjerm. A3 går for to og ikke tre skjermer, slik de har på A5 og oppover. Foto: Audi Vis mer

Nytt for Audi er den konkave fasongen på siden av bilen, som lager spennende linjer og fremhever bulende skjermer som vil kle store felger og senket karosseri ekstra godt.

Nytt for nye A3 er at den kun selges som den kompakte stasjonsvogna Sportback. Etter at Audi lanserte den på andre generasjon, har den vært utrolig populær.

A3 er blitt 3 centimeter lenger, mens høyde og akselavstand er den samme. Bagasjerommet er på 380 liter, som kan økes til 1200 liter når bakseteryggen legges ned.

Digital inni

Utgående A3 er ble kraftig frakjørt interiør, dersom modernitet måles i antall tommer med digitale skjermer. Den nye er heldigital som standard med en 12,3-tommers stort instrumentpanel, dersom du velger plusspakka. Instrumentene har tre visninger, blant annet en ekstra sportslig variant. Head-up-display i ruta kan bestilles.

NULL MMI: Man har fjernet betheningen til skjermen fra midtkonsollen. Nå skjer alt i skjermen. Er det noe bra, da? Den fantastiske multifunksjonsknappen for volum, demp og kanalfunkjson har byttet plass foran girspaken og er tydeligvis ment for passasjer fra nå av. Foto: Audi.
NULL MMI: Man har fjernet betheningen til skjermen fra midtkonsollen. Nå skjer alt i skjermen. Er det noe bra, da? Den fantastiske multifunksjonsknappen for volum, demp og kanalfunkjson har byttet plass foran girspaken og er tydeligvis ment for passasjer fra nå av. Foto: Audi. Vis mer

Skjermene er i mye større grad integrert i dashbordets oppsett sammenlignet med konsernsøsteren den deler plattform med, nemlig Golf 8.

MMI-systemet er basert på siste generasjon infotainment og har ti ganger mer datakraft enn i utgående utgave. Den mangler ingen ting.

Den konkurrerer med blant annet Mercedes sitt avanserte MBUX-infotainment og møter med de samme løsningene. Her lages brukerprofiler på nær sagt alle vaner du har i bilen og viser høyoppløste satellittbilder fra Google Earth , inkludert detaljerte 3D-modeller av mange europeiske storbyer.

Selvsagt kan du åpne bilen med mobilen, men bare dersom du har Android-telefon.

PLASS NOK: Audi A3 har vært behagelig for en småbarnsfamilie på fire i mange år allerede. Akselavstanden er den samme som før, så plassen antas å være den samme. Foto: Audi
PLASS NOK: Audi A3 har vært behagelig for en småbarnsfamilie på fire i mange år allerede. Akselavstanden er den samme som før, så plassen antas å være den samme. Foto: Audi Vis mer

Velg mellom to understell. Normal, et 10 millimeter lavere understell med adaptive dempere som stilles med Audi Drive Select, og et S-understell som senker ytterligere 5 millimeter med strammere fjærer og dempere.

Audi er blant de aller beste på assistansesystemer. A3 får full pakke og er nærmest autonom ... dersom du punger ut. Den adaptive fartsholderen bremser ned før alle tenkelige og utenkelige hinder, som for eksempel om trafikken står rundt svingen. Den vet det før deg.

Sprek

Den kommer med en 1,5 TFSI med 150 hestekrefter, en 2.0 TDI med enten 116 eller 150 hestekrefter og kun forhjulstrekk. Velg mellom 6-trinns manuell girkasse eller 7-trinns girkasse med dobbelclutch .

Kort tid eller lanseringen blir flere drivlinjer lansert, deriblant elektrifiserte og versjoner med quattro firehjulsdrift.

Alle disse er uinteressante for Norge og tas ikke inn. Møller Mobility Group har bestemt seg for å fokusere på de ladbare og spreke modellene, altså TFSIe, S og RS. Det er uansett bare de som selges. Skal du ha en A3 med quattro i Norge, må du altså bestille S eller RS.

Vi vet lite om den ladbare hybriden TFSIe, men kikker man over gjerdet til Volkswagen Golf GTE, blir også den virkelig noe å glede seg til. Den har nemlig 245 hestekrefter og får 400 Nm – 30 Nm mer enn GTI.

Motoren vil i prinsippet bli den samme, gamle som i dag, en 1,5-liter med 150 hester. Den får en elektrisk motor på 115 hester mellom motor og den gamles 6-trinns dobbelclutchkassa. Takket være at batteripakka er blitt dobbelt så stor, 13 kWt, tipper vi rekkevidden blir den samme som hos Golf, nemlig 60 kilometer. Du skal kunne kjøre elektrisk opp til 130 km/t.

Priser kommer til våren.