Større, friskere Mondeo

ST. TROPEZ (DinSide Bil): Mondeo har tapt terreng i Norge de siste årene, og det grundig. Med den nye Mondeo ønsker de å innta lederrollen i mellomklassen.

Hittil i år er det solgt 1.253 Ford Mondeo i Norge. På samme tid i fjor var tallet 1.562, på samme tid i 1998 var tallet 2.849, og i 1997 var det 4.404 solgte Mondeo på denne tiden. Med den nye Mondeo som nå lanseres, tar Ford Motor Norge sikte på å selge 4.000 nye Mondeo i løpet av ett år – og målet er som sagt å gjenerobre lederrollen i mellomklassen. Per i dag er Passat den ledende aktøren i denne segmentet, etterfulgt av Toyota Avensis. Tredje konkurrent er Opel Vectra, som ligger på omtrent samme salgstall som Mondeo hittil i år.

Motorer

Det er altså en helt ny Mondeo som nå lanseres. Den er ventet til Norge i slutten av november, men bilen vil ikke kunne leveres til kundene før i januar til neste år. Det meste er nytt på bilen: Karosseri, design og motorer. Mondeo kommer nå med to 1,8-liters bensinmotorer med forskjellig effekt, en 2,0-liters bensinmotor, og to 2,0-liters dieselmotorer med forskjellig effekt. Mer om dette kan du lese under avsnittet nye motorer. Dessuten fortsetter den gamle 2,5-literen kun med mindre justeringer.

Større

Nye Mondeo er blitt større enn forgjengeren. 4- og 5-dørsutgavene er blitt 15 centimeter lengre, mens stasjonsvognutgaven er blitt 10 centimeter lengre. Akselavstanden er også blitt større: Den er økt med 5 centimeter, fra 270 centimeter til 275,4 centimeter. Døråpningene er også gjort større, for å lette inn- og utstigning. Karosseriet er dessuten blitt en del stivere: Vridningsstivheten (torsjonsstivheten) er økt med 60 prosent fra forrige generasjon Mondeo.

New Edge

Designmessig er det ikke vanskelig å se likheten mellom Mondeo og Focus eller Ka. Den nye mellomklassegenerasjonen er nemlig også en representant av New Edge design filosofien. Der den gamle Mondeo var sedat og gubbete, er den nye generasjonen blitt sprekere – også på interiørsiden. Klikk her for å se førermiljøet i nye Mondeo.

Sikkerhet

Ford satser hardt på å selge Mondeo på sikkerhet. Den nye generasjonen er utstyrt med frontkollisjonsputer, samt sidekollisjonsgardiner som beskytter både de i forsetet og de i baksetet. Det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP er standard på den største 1,8-liters bensinmotoren, 2,0-literen og 2,5-literen – men det er altså ikke tilgjengelig på den minste 1,8-literen og dieselmotorene. Fra mai til neste år inngår bremsekraftforsterker systemet EBA (Emergency Brake Assist) i standardutrustningen i Norge. Dette systemet hjelper til å bremse ned ved kritiske systemer, for de som ikke har nok krefter til å selv tråkke bremsen i bunn.

Første inntrykk

Vi kjørte nye Mondeo i regnfylte Sør-Frankrike, både med 2,0-liters bensinmotor og med den største turbodieselen med 115 hestekrefter. Våre første inntrykk er at bilen har gode kjøreegenskaper, med presis og direkte styring og gode tilbakemeldinger. Komforten er det ikke mye å utsette på, og beinplassen i baksetet er også svært god. Vi vil komme tilbake med en test av nye Mondeo når bilen kommer til Norge.

Hva prisene på nye Mondeo blir, og hva konkurrentene koster, kan du lese om her.