Storøyd Impreza

Det er enkelt å skille nye og gamle Impreza fra hverandre, særlig når du står på utsiden av bilen.

Storøyd Impreza

Det er de designmessige endringene som står i fokus når nye Impreza rulles ut på norske veier senere i høst. De lett iøyenfallende store hovedlysene kan man mene mangt og mye om, men de gir i alle fall bilen en egen identitet, den blir lett å skille ut i mengden av mellomklassebiler.

Interiøret er også endret, men heldigvis ikke hovedprinsippene fra gamle Impreza. Dashbordet er nemlig svært enkelt og oversiktlig, og setene er rimelig komfortable. Den viktigste endringen er likevel materialvalgene, som virker langt mer påkostet nå enn tidligere.

Mest utenpå

Under panseret har det også skjedd positive saker. Du kan fortsatt velge mellom 1,6 og to liters slagvolum, og sistnevnte kan leveres med turbo i en GT-utgave som har tatt pusten fra oss før-- og som etter en kort prøvetur overbeviser oss nok en gang.

Ytelsene er for så vidt uendret med 95 hk på 1,6-literen, 125 hk fra toliteren og GT-utgaven yter fortsat 218 hk. Dreiemomentet er også det samme (bortsett fra GT-utgaven som har gått op fra 290 til 292 Nm). Imidlertid er det verdt å merke seg at dreiemomentkurven på samtlige motorer er flatere enn tidligere, hvilket innebærer at større deler av dreiemomentet er tilgjengelig over et bredere utrtallsområde. Dette gir bedre fleksibilitet, og skyldes omfattende endringer av innsprøytningselektronikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hjuloppheng og geometri er også endret for bedre komfort og sikkerhet, og Impreza har lagt på seg 100 kilo, mest av alt i form av forsterkninger som gir mindre karosseribevegelser og bedre beskyttelse ved kollisjon.

…og nye priser

Utstyrsnivået er nokså uforandret, og Impreza har egentlig alt det utstyret som måtte være nødvendig -- unntatt klimaanlegg -- inkludert i prisen. Men prisene er ikke fastsatt ennå, Subaru-importøren vil helst vente til årets statsbudsjett er i havn før de presenterer de endelige prisene.

Det de imidlertid kan si, er at med dagens avgiftsnivå, vil prisene øke med 5 - 10 prosent i forhold til dagens modell (1.6 GL sedan: 211.900, 2.0 GL Jubileum: 259.900). Den eneste av bilene som allerede har kommet til Norge er 2.0 GT, og der har prislappen blitt fastsatt til 449.900 kroner, opp 10 prosent i forhold til dagens pris på 409.900.

Etter vår oppfatning plasserer derfor Subaru Impreza seg fortsatt som et relativt prisgunstig alternativ i kompaktklassen, der den fortsatt kan være et bedre, mer aktuelt og nesten like billig alternativ som Suzuki Baleno. Slagsstart på Impreza 1.6 og 2.0 er i januar 2001

Førsteinntrykket:

Riktignok ble det med en svært kort testtur, men hovedinntrykket er likevel at bilen har blitt langt mer komfortabel, interiøret virker moderne, fjæringskomforten er bedre og støynivået lavere.

I tillegg er GT-versjon ikke så rampete som den var tidligere. Noen vil kanskje synes det er synd, men for vår del må vi innrømme at den gamle versjonen var for stutt og støyete til å fungere som hverdagsbil. Slik er det ikke lenger.

Relaterte tester:

TEST: Subaru Impreza 1.6 - gml. mod
DUELL: Subaru Impreza 1.6 Kombi vs. Suzuki Baleno 1.6
TEST: Subaru Impreza 2.0 - gml. mod