Store utfordringer for motorprodusentene

Du har sikkert hørt om EU3 og EU4 i sammenheng med lanseringen av nye motorer. Men hva ligger egentlig bak disse intetsigende forkortelsene?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

På 80-tallet var antall hestekrefter og toppfart blant opplysningene bilprodusentene la mest vekt på når nye motorer skulle lanseres. I dag er bilbransjen blitt langt mer politisk korrekt, og snakker mer om drivstoff-forbruk og reduserte utslipp.

Bilindustrien ynder selvsagt å gi inntrykk av at den legger stor vekt på miljøvennlighet og lavere forbruk. Men vi kan også takke politiske myndigheter for at dagens motorer er langt mindre forurensende enn gårsdagens. For allerede på begynnelsen av 1900-tallet begynte politikerne å ta den økende biltrafikken på alvor.

"Minst mulig ond lugt"

I 1912 vedtok for eksempel norske myndigheter at "... der under benyttelsen (av kjøretøyet) fremkalles minst mulig støi, røk, damp eller ond lugt. Indretninger til at utstøte damp eller gas maa være anbragt saaledes, at utstrømningen finder sted paa saa litet synlig maate som mulig".

Siden den gang har kravene blitt stadig strengere og mer konkrete, og et av de viktigste vedtakene var kravet om at nye biler skulle være utstyrt med katalysator fra og med 1. oktober 1992.

Norge er som kjent ikke medlem av EU, men på bakgrunn av EØS-avtalen er Norge pålagt å integrere store deler av EU-lovverket i det nasjonale lovverket, deriblant kravene i de såkalte EU3- og EU4-direktivene. Disse direktivene setter grenser for hvor store utslipp som tillates fra bensin- og dieselmotorer.

To trinn

EU3 var en totrinns rakett. Første trinn trådte i kraft den 1. januar i fjor. Fra da av måtte en bil tilfredsstille EU3 for å kunne bli typegodkjent i EØS-området. Andre trinn ble gjort gjeldende fra den 1. januar i år og innebærer at biler må tilfredsstille EU3 for å kunne registreres. Om fire år, i år 2005/2006, må bilprodusentene forholde seg til enda strengere krav. Da trer nemlig EU4 i kraft.

Men hva er det egentlig som ligger i EU-kravene? Hvorfor er kravene innført. Og hvorfor er det så mye vanskeligere å oppfylle kravene for diesel-motorer enn for bensin-motorer? Les mer i artikkelen "Kravene og helseskadene".