Store omveltninger i MC-bransjen

De tradisjonelt store merkene har tapt store markedsandeler til utfordrerne. Yamaha, Honda, Suzuki og Kawasaki har alle hatt dårlige tider hittil i år 2000.

Kawaski har hatt en nedgang på 37% i salget i forhold til samme tid i fjor.
Kawaski har hatt en nedgang på 37% i salget i forhold til samme tid i fjor. Vis mer


Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), for salget til og med juli, forteller at nyslaget er 12 % lavere enn i fjor. Det kan være mange grunner til at det generelle salget har gått ned, men det som er helt sikkert er at ved renteuro, er MC-bransjen av de første som merker det.

Store forskjeller

Fra merke til merke er det til dels store forskjeller på hvordan sesongen har vært til nå. Honda, Suzuki og Kawasaki har hatt en dårlig sesong. Alle disse tre har hatt over 30% tilbakegang i forhold til samme tiden i fjor. Verst er det for Kawasaki som har hatt en tilbakegang på hele 37%. Honda og Suzuki har det en smule bedre med en tilbakegang på 32%.

Men det er også noen som har gjort det bra. Harley-Davidson, BMW, Triumph, Aprilia og Husquarna har alle hatt kjempefremgang. Harley-Davidson har hatt en fremgang på 42% og har solgt 99 flere sykler enn Kawasaki. Aprilia begynner og komme seg opp fra dypet og har solgt 62 sykler hittil i år. Ellers har både Husquarna og Triumph hatt en eventyrlig fremgang hittil i år.

Bruktimporten synker

Til og med juli i år har bruktimporten vært 15% lavere enn i fjor og er nå cirka halvparten så stor som nysalget. Tilbakegangen fordeler seg ganske likt som nysalget og det er de store japanske merkene, i tillegg til Harley-Davidson, som det blir importert mindre av.

Bestanden øker

I fjor var bestanden av tunge motorsykler nesten 75.000. Hittil i år har bestanden økt med litt over 5.000 sykler og den totale bestanden av tunge motorsykler er nå 80.058.

Les våre prøvekjøringer på denne lenken.