Store forskjeller i kollisjonstest

De nyeste Euro NCAP-resultatene viser at det fortsatt er store forskjeller blant de ulike bilprodusentenes vektlegging av kollisjonssikkerhet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De siste resultatene fra Euro NCAP viser at Mercedes-Benz, Renault og Saab er blant bilprodusentene som har kommet lengst i sitt sikkerhetsarbeid. Både nye E-klasse og nye 9-3 oppnådde toppkarakteren 5 stjerner i Euro NCAPs prestisjetunge kollisjonstester.

Franske Renault er imidlertid i en klasse for seg selv. Ikke bare var Laguna den første bilen som oppnådde fem stjerner i fjor, nå kan Renault i tillegg skryte av at Megane er den første kompaktbilen som noensinne har oppnådd 5 stjerner hos Euro NCAP. I tillegg oppnådde storbilen Vel Satis toppkarakter.

Skuffende resultater

Hos Chrysler, Land Rover og Suzuki er nok reaksjonene litt annerledes. PT Cruiser, Freelander og Grand Vitara måtte nøye seg med 3 stjerner, noe som er særdeles svakt. Alt under 4 stjerner er i dag for dårlig.

Vi kommer tilbake med en langt grundigere omtale i morgen, der vi blant annet vil gå nærmere inn på hvordan de ulike modellene gjorde det i henholdsvis front- og sidekollisjonstestene.

Euro NCAP - stjerner
BilKlasseStjerner
Mercedes-Benz E-klasseStorbil5
Renault Vel SatisStorbil5
   
Saab 9-3Mellomklasse5
Nissan PrimeraMellomklasse4
Subaru Legacy OutbackMellomklasse4
   
Renault MeganeKompaktklasse5
Toyota CorollaKompaktklasse4
   
Citroën C3Småbil4
Ford FiestaSmåbil4
Seat IbizaSmåbil4
   
Nissan X-TrailLiten SUV4
Land Rover FreelanderLiten SUV3
   
Hyundai Santa FeStor SUV4
Mercedes-Benz M-klasseStor SUV4
Suzuki Grand VitaraStor SUV3
   
Mercedes-Benz VaneoFleksibil4
Chrysler PT CruiserFleksibil3
   
Peugeot 807Flerbruksbil4


Relaterte artikler


  • Kollisjonstest: Småbiler
  • Kollisjonstest: Golf-klassen
  • Kollisjonstest: Familiebiler
  • Kollisjonstest: Fleksibiler
  • Kollisjonstest: Flerbruksbiler