Store forandringer for ny Daewoo Nubira

Daewoo Nubira lanseres i ny versjon i Norge om en drøy måned. Den koreanske bilfabrikanten, i samarbeid med selskapets britiske krefter, har oppgradert store deler av bilens teknikk og utseende. Likevel forventes prisen å bli nesten uforandret.

Store forandringer for ny Daewoo Nubira
Store forandringer for ny Daewoo Nubira

Daewoo presenterer sin nye Nubira kun to år etter at den første utgaven av bilen ble lansert. Den gang utviklet og lanserte bilmerket hele tre nye modeller på en gang – Nubira, Lanos og Leganza.

Nubira kommer nå med et nytt utseende, som skal passe bedre inn i bilmerkets øvrige familie av personbiler. De omfattende forandringene omfatter også blant annet bilens kupé, motor og bremser. Et av hovedmålene med Daewoos re-design, i tillegg til å gjøre kjøreopplevelsen mer behagelig, er også å øke bilens sikkerhet og kjøreøkonomi.

Snart i Norge

Importør Bergheim/Ugland forventer å lansere den nye Daewoo Nubira i Norge i slutten av august eller i løpet av september. De er nå i forhandlinger med Daewoo angående prisen, men forventer ikke at bilen skal bli vesentlig dyrere enn dagens modell som ligger i prisleiet 165-175.000 kroner.

Bergheim/Ugland har bestilt 40 eksemplarer av bilen for levering den første måneden, med bestilling etter behov i påfølgende måneder, i følge salgssjef Per Ove Windelstad. Dermed regner importøren med at bilen vil være lett tilgjengelig for det norske markedet.

Ansiktsløfting

Både fronten og baken på Nubira har fått nytt utseende, og bilen er 25 mm lengre enn tidligere utgave.

Foran har modellen fått forkrommet grill, som også kjennetegner resten av Daewoos modeller. Lyktene har i tillegg fått et trekant-formet utseende, hvor blinklysene nå sitter over frontlysene. En flatere grill og panser med V-design skal etter sigende gi bilen et mer sporty utseende.

Nye Nubira kommer også med ny-designet bagasjelokk, og baklysene er større og sitter høyere opp på bakenden. I tillegg har det nye bagasjelokket gassfylte teleskopstenger for åpning/lukking av lokket i stedet for dagens innvendige lukehengsler, som stjeler verdifull plass i bagasjerommet på dagens modell.

Sidespeilene har fått mer aerodynamisk fasong samt oppvarming, som skal holde speilene isfrie i vintermånedene – i følge produsenten.

I tillegg ligger nå radioens antenne inne i bakvinduet. Hjul, støtfangere og sidelister er også blant områdene som har gjennomgått forandringer.

Mindre kupéstøy?

Produsenten håper å minske knirke- og ristelyder i kupéen ved å introdusere et dashbord som består av én enkelt del. Et fjerde monteringspunkt for motoren skal også minske lyd og vibrasjoner i kupeen, i følge produsentens løfter før lanseringen.

Instrumentpanelet har gjennomgått forandringer, og turtelleren viser en grønn ”økonomisone” for å hjelpe deg til økonomisk kjøring. Plasseringen av andre instrumenter samt lufteventiler har også blitt justert.

I tillegg har bilens kupe blitt litt større: 8 mm i lengden og 30 mm i bredden. Forandringen skal merkes best i forsetene, hvor bredden i setenivå har øket med nesten 5 cm. De nye setene har fått lengre sitteputer, og det er flere justeringsmuligheter for seter og nakkestøtter.

Dette – og det faktum at innvendige lukehengsler i bagasjerommet stjal plass – var vesentlige ankepunkt da DinSide testet Daewoo Nubira i fjor sommer.

Motor med mer effektiv forbrenning

Den nye Nubira kommer i til Norge med 1.6-liters motor med fire sylindere og fire ventiler per sylinder som yter 105 hk. Dette er i prinsippet den samme motoren som i dagens modell, men mindre endringer i sylindertoppen, blant annet nye innsugingsrør i manifolden, har ført med seg en bedring i dreiemomentet på lave turtall.

1.6-literens maksimale dreiemoment ligger på 142 Nm ved 3.800 o/min. Topphastigheten er 185 km/t for Nubira SX 1.6 sedan og 175 km/t for SX 1.6 stasjonsvogn. Akselerasjonstiden for begge modellene er 11 sek. fra 0-100 km/t med standard, fem-girs manuell girkasse. Fire-girs elektronisk kontrollert automatgir er også tilgjengelig.

Motoren har en 16-bit prosessor, oppgradert fra 8-bit. Dette skal, i følge Daewoo, gi motoren mer presis kontroll over drivstofforbrenningen og derved lavere bensinforbruk.

Standard utstyr – færre varianter

Bergheim/Ugland, som fremdeles har et relativt stort antall av tidligere Nubira stående på havnelageret i Drammen, har valgt å ta inn få varianter av den nye Nubira (SX 1.6 sedan og SX 1.6 stasjonsvogn). Derimot tilbyr importøren en omfangsrik standardpakke for modellen:

  • ABS-bremser (skivebremser foran, trommelbremser bak)

  • to kollisjonsputer

  • klimaanlegg

  • servostyring

  • justerbart ratt

  • sentrallås

  • elektriske vindusheiser

  • et tredje, høyt-montert bremselys

  • forsterkningsbjelker i dørene som tar av for støt i bilens side

  • oppvarmede sidespeil og bakrute

  • åpning av bakluke og bensinlokk fra bilens kupe
  • Oppgraderte ABS-bremser og kollisjonsputer

    Den nye Nubira’en får Bosch firekanals ABS-bremser med EBD (Elektronisk bremsekraftfordeler). EBD-systemet registrerer automatisk bilens last, grep på underlaget og skarpheten på svingen bilen måtte befinne seg i, for så å distribuere bremsekraften til hjulene eller hjulet med best gripeevne.

    Kollisjonsputene er også forandret siden forrige utgave av bilen. I den nye utgaven finner du kollisjonsputer som blåses opp med 15-20 prosent mindre kraft enn vanlige kollisjonsputer, for å minske faren for skader på mindre eller spesielt ”skjøre” passasjerer ved møtet med putene.