Store bilder

350 GTV: Slik så den ut, den aller første prototypen bygget av Ferruccio Lamborghini.
350 GTV: Slik så den ut, den aller første prototypen bygget av Ferruccio Lamborghini. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Konseptbilen Lamborghini 350 GTV ble for aller første gang vist på bilmessen i Torino i oktober 1963.
    Konseptbilen Lamborghini 350 GTV ble for aller første gang vist på bilmessen i Torino i oktober 1963. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • På bilmessen i Geneve i 1964 viste Lamborghini frem en videreutvikling av konseptbilen 350 GTV. Den nye bilen hadde fått navnet 350 GT.
    På bilmessen i Geneve i 1964 viste Lamborghini frem en videreutvikling av konseptbilen 350 GTV. Den nye bilen hadde fått navnet 350 GT. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • 350 GT ble drevet av en V12 motor som kunne yte 280 hestekrefter.
    350 GT ble drevet av en V12 motor som kunne yte 280 hestekrefter. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • 350 GT fikk enorm respons og ble satt i produksjon kort tid etter bilmessen.
    350 GT fikk enorm respons og ble satt i produksjon kort tid etter bilmessen. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Miura P400 dukket opp på Geneve-utstillingen i 1966.
    Miura P400 dukket opp på Geneve-utstillingen i 1966. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Bilen hadde en tverstilt V12.
    Bilen hadde en tverstilt V12. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • På geneve-utstillingen to år senere, dukker denne nye yndlingen opp: Islero 400 GT.
    På geneve-utstillingen to år senere, dukker denne nye yndlingen opp: Islero 400 GT. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Islero hadde en V12 på 320 hestekrefter og skivebremser.
    Islero hadde en V12 på 320 hestekrefter og skivebremser. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Senere samme år dukker Espada opp. Bilen bygger på et designstudie utført av Bertone året før. Legg merke til at denne bilen har norske skilter.
    Senere samme år dukker Espada opp. Bilen bygger på et designstudie utført av Bertone året før. Legg merke til at denne bilen har norske skilter. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Lanseringen av Espada skulle vise seg å bli en av Lamborghinis mest suksessfulle gjennom tidene.
    Lanseringen av Espada skulle vise seg å bli en av Lamborghinis mest suksessfulle gjennom tidene. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Miura roadster fra 1968.
    Miura roadster fra 1968. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Jarama 400 GT overtok i 1970 etter Iserlo 400 GT.
    Jarama 400 GT overtok i 1970 etter Iserlo 400 GT. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Jarama hadde en fireliters V12.
    Jarama hadde en fireliters V12. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Under bilutstillingen i Torino i 1971 stjal Bertone showet med lanseringen av Lamborghini Urraco P250. Bilen hadde en tverrstilt V8 på 2,5 liter.
    Under bilutstillingen i Torino i 1971 stjal Bertone showet med lanseringen av Lamborghini Urraco P250. Bilen hadde en tverrstilt V8 på 2,5 liter. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • I 1971 viste Lamborghini frem konseptbilen Countach LP500. Her er bilen slik den fremsto i produksjonsklar utgave tre år senere. Da bilen ble vist på Geneve-messen i 1974 hadde den fått navnet Coutach LP 400.
    I 1971 viste Lamborghini frem konseptbilen Countach LP500. Her er bilen slik den fremsto i produksjonsklar utgave tre år senere. Da bilen ble vist på Geneve-messen i 1974 hadde den fått navnet Coutach LP 400. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Countach LP 400 ble designet av Gandini, og ble kjent for sine dører som åpner fremover.
    Countach LP 400 ble designet av Gandini, og ble kjent for sine dører som åpner fremover. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • I 1976 dukker Silhouette opp. En toseters kupé med Targa-tak. Bilen imponerte testpublikummet med sin 3-liters V8 som kunne gi 260 hestekrefter, samtidig som bilen hadde gode og komfortable kjøreegenskaper.
    I 1976 dukker Silhouette opp. En toseters kupé med Targa-tak. Bilen imponerte testpublikummet med sin 3-liters V8 som kunne gi 260 hestekrefter, samtidig som bilen hadde gode og komfortable kjøreegenskaper. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • I 1977 bestemmer Lamborghini seg for å ta en del av det militære markedet, og lanserer Cheetah. I 1981 kommer etterfølgeren LM001, som er mer beregnet på det sivile markedet. 

Allerede året etter, i 1982, blir den avløst av sin etterfølger LM 002 som er avbildet på bildet over.
    I 1977 bestemmer Lamborghini seg for å ta en del av det militære markedet, og lanserer Cheetah. I 1981 kommer etterfølgeren LM001, som er mer beregnet på det sivile markedet.

    Allerede året etter, i 1982, blir den avløst av sin etterfølger LM 002 som er avbildet på bildet over. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • LM002 har en V12 i fronten.
    LM002 har en V12 i fronten. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • I 1985 dukker en ny teknologi opp med bruk av fire ventiler. Countachen får nå sin tredje oppgradering ved bruk av denne teknologien, og får derav navnet Countach Quattrovole.
    I 1985 dukker en ny teknologi opp med bruk av fire ventiler. Countachen får nå sin tredje oppgradering ved bruk av denne teknologien, og får derav navnet Countach Quattrovole. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • I 1988 feirer Lamborghini 25 års jubileum som bilprodusent og lanserer en jubileumsutgave av Countach, Countach Anniversario.
    I 1988 feirer Lamborghini 25 års jubileum som bilprodusent og lanserer en jubileumsutgave av Countach, Countach Anniversario. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • I 1990 starter Lamborghini å produserer Diablo, den gang verdens raskeste sportsbil med 320 kilometer i timen i toppfart. Bilen på bildet er fra år 2000.
    I 1990 starter Lamborghini å produserer Diablo, den gang verdens raskeste sportsbil med 320 kilometer i timen i toppfart. Bilen på bildet er fra år 2000. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Murcielago var den første nye sportsbilen fra Lamborghini på 11 år da den ble lansert i slutten av 2001. Under panseret sitter en 6,2 liters motor som jobber frem respektable 580 hestekrefter.
    Murcielago var den første nye sportsbilen fra Lamborghini på 11 år da den ble lansert i slutten av 2001. Under panseret sitter en 6,2 liters motor som jobber frem respektable 580 hestekrefter. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.


  • Gallardo er det foreløpig siste skuddet på Lamborghini-treet. Bilen kom i 2003.
    Gallardo er det foreløpig siste skuddet på Lamborghini-treet. Bilen kom i 2003. Vis mer



  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.