ZERO ENIGHET: Kari Asheim fra Zero går kraftig ut mot forslaget fra Bilimportørenes Landforbund og NAF. Foto: ZERO
ZERO ENIGHET: Kari Asheim fra Zero går kraftig ut mot forslaget fra Bilimportørenes Landforbund og NAF. Foto: ZEROVis mer

Bilavgifter 2019:

Stor uenighet om nye bilavgifter

Bilavgiftene vil etter alt å dømme endres kraftig ved nyttår på grunn av nye forbrukstester. Særlig på ladbare hybrider. Slikt skaper sterk debatt.

Nye forbrukstester legges til grunn i bilavgiftene fra nyttår. Dette fordi den utgående NEDC-testen viser et urealistisk lavt forbruk og utslipp. De nye testene, WLTP, skal tilnærme seg et mer faktisk forbruk og utslipp, noe som vil gi et hopp i forbruks- og utslippstall.

Dette medfører at biler får en høyere avgift enn tidligere, og bilprisene vil dermed øke på de bilene det gjelder.

110.000 kroner mer i avgift

Et eksempel er Volvo XC90 T8, som kan få en økt avgift på 110.000 kroner. Det skal legges til at XC90 T8 på den andre siden har vunnet avgiftslotteriet ved å bli rundt 100.000 kroner rimeligere to år på rad.

Bilimportørenes landsforbund (BIL)er importørenes egen organisasjon. De mener de nye avgiftene vil utgjøre en skjevhet.

VIL HA MER: Bilimportørene ønsker at avgiften senkes på de gjeldende bilene for tredje året på rad for å forhindre prisoppgang. FOTO: BIL
VIL HA MER: Bilimportørene ønsker at avgiften senkes på de gjeldende bilene for tredje året på rad for å forhindre prisoppgang. FOTO: BIL Vis mer

- Bilene vil slippe ut akkurat like mye CO2 som før. Derfor mener vi det er urimelig at bilkjøperne skal få denne avgiftssmellen, sier Erik Andresen, adm.dir. i BIL.

Seniorrådgiver Tor Audun Gram fra Finansdepartementet forteller at omleggingen er varslet i god tid.

- De nye reglene for måling og utslipp får betydning for engangsavgiften. I revidert nasjonabudjsett i høst ble det varslet av CO2-utslipp, etter eksisterende kjøresyklus, skal benyttes for alle kjøretøy i 2017 og 2018, men at det legges opp til å innføre nye satser for utslippet i budsjettet for 2019.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I møte med Finansdepartementet har Bilimportørenes Landsforbud og NAF foreslått at satsene for beregning av CO2-avgiftene senkes med 21 prosent, slik at bilene kommer ut med samme avgift som i dag.

Sterkt uenig

ZERO reagerer sterkt på forslaget fra Bilimportørenes landsforening (BIL) og NAF om å senke CO2-satsene i bilavgiften når den nye, strenge målemetoden for forbruk og CO2-utslipp settes i verk 1. januar neste år.

- Dette blir som om å be om redusert skattesats når det kommer for en dag at du har meldt inn for lave inntekter over mange år, sier fagansvarlig for transport i Zero, Kari Asheim.

- Avgiftene på bil er satt ut fra det som ble ansett som en rimelig avgift ut fra forventet CO2-utslipp. Det har imidlertid vist seg at bilprodusentene har tilpasset seg testene slik at det har framstått som at bilene har lavere utslipp enn hva som er tilfellet.

- Den nye testsyklusen viser nettopp at det er de store avgiftslettene som har blitt gitt de siste årene som er basert på «papirtall» og ikke reduserte utslipp. Korreksjonen som kommer nå er helt nødvendig, sier Asheim.

Hun sikter til opplysningene i Dagbladet tidligere, der det framkommer at avgiftene og dermed prisen på enkelte biler vil komme til å øke med over 100.000 kroner med de nye og strengere målemetodene.

En «vanlig» VW Golf kan komme til å bli opp mot 50.000 dyrere, dersom politikerne ikke senker satsene i CO2-delen av nybilavgiften.

Allerede fått belønningen

– Bilfabrikantene har blitt belønnet for reduserte utslipp som ikke er reelle, og gjennomsnittlig engangsavgift har derfor blitt halvert de siste årene – fra 150.000 kroner per bil i 2006 til 75.000 kroner i 2017, hevder Asheim, som mener at CO2-avgiften må opp:

- Hvis det er slik at «Bilene vil slippe ut akkurat like mye CO2 som før», som Erik Andresen i BIL sier, så bør avgiften være på det nivået som de skulle ha vært. Jeløya-plattformen slår fast at regjeringen skal «Fortsette grønn omlegging av engangsavgiften for kjøp av nye kjøretøy ved å øke CO2-og NOx-komponentene».

- ZERO forventer at Regjeringen står fast på at en tilpasning av utslipp ikke skal lønne seg, og at CO2-avgiften skal opp, ikke ned. Det er for øvrig stor usikkerhet knyttet til hvordan den nye testsyklusen vil slå ut. Det er langt ifra sikkert at avgiftene vil øke så mye som BIL hevder. Bilprodusentene vil ganske sikkert tilpasse bilene til den nye utslippstesten, slik at man kan ende opp med en netto avgiftslette dersom CO2-satsene reduseres med 20 prosent slik BIL foreslår, sier Asheim og avslutter:

Vi mener det er nødvendig å begynne en gradvis opptrapping av avgiftene på bensin- og dieselbiler, dersom man skal kunne fase inn moms og avgifter på elbiler, samtidig som disse forblir konkurransedyktige nok til å nå målet om 100 prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025.