Volkswagen Caddy Maxi Life blir både rommelig, praktisk og dessuten prisgunstig.
Caddy er Volkswagens minste og rimeligste varebil. Caddy Life er en personbilutgave av denne med sidevinduer og mulighet til å utstyres med opptil syv sitteplasser. Bilen som nå vises heter Caddy Maxi Life og er en forlenget utgave av sistnevnte.
En halvmeter lenger
Vi snakker ikke om en beskjeden og nærmest umerkelig forandring. Nei, Volkswagen har tatt skikkelig i og lagt til en snau halvmeter ekstra bil.
Det betyr en totallengde på drøyt 487 centimeter. Fem av disse har supplert avstanden mellom andre og tredje seterad og bagasjerommet rommer hele 380 liter selv med alle sitteplassene i bruk, tall svært få personbiler kan matche.
Tre motorer
Tre motorer blir for øvrig tilgjenglige, alle gamle kjenninger. Bensinmotoren er på 1,6 liter og 102 hestekrefter, mens dieselalternativene utgjøres av en 1,9-liter og en 2,0-liter med henholdsvis 105 og 140 hestekrefter.
Enkel

Stor og rimelig fra Volkswagen

Ok, Caddy Maxi Life blir nok neppe verken luksuriøs eller spesielt raffinert, den er tross alt bygd på en varebil, men den kan tilby masse plass og praktiske løsninger for dem som ikke kan eller vil kjøpe en Multivan som jo er langt dyrere.
Dermed burde dette være en bil som passer mang en storfamilie med en mer normal økonomi glimrende.
Full oversikt: Alle DinSides biltester
De penga, de penga
Og akkurat økonomiaspektet er jo avgjørende med denne bilen. Den kortere Caddy Life koster med aktuelle motorer fra 281.940 kroner.
Pristillegget for den forlengende Maxi er på 23.000 kroner og gjør at billigste Maxi Life havner på 305.000 kroner. Da får du den lille bensinmotoren. Mer aktuell og et langt bedre kjøp er da den minste dieselmotoren som begynner på 307.000 kroner. DSG koster 25.000 kroner ekstra.
Omtrent som Touran
2,0 TDi er ny i modellprogrammet og prisene på denne er ennå ikke klare. 1,9 TDi koster imidlertid omtrent det samme som en tilsvarende Touran. Sistnevnte koster fra 346.000 med 2,0-literen under panseret og det er derfor trolig at Maxi Life kommer til å legge seg rundt dette.
Bilen kommer til Norge i februar neste år og kan for øvrig også leveres som varebil. Den vil da koste 18.000 kroner mer enn den korte utgaven.
Her finner du mer Volkswagen-stoff:
|
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.