Stor nyhet om liten dieselmotor

Det nye dieselalternativet fra MerCruiser er både lite, lett og drivstoffgjerrig. Fornuften har likevel ikke kvalt kreftene.

Stor nyhet om liten dieselmotor

Stor nyhet om liten dieselmotor

  1. Pris og tekniske data

Det var en stor nyhet om en liten motor MerCruiser presenterte på båtmessen i Genova mandag. Under teppet lå den nye dieselmotoren D1,7L DTI.

Liten og lett

Motoren, som yter 120 hestekrefter, blir den minste motoren i MerCruisers hekkaggregatfamilie. Inntill nå har 2,8-liters slagvolum og 165 hestekrefter vært det snilleste alternativet.

Nye D1,7L DTI har, som navnet tilsier, et slagvolum på snaue 1,7 liter. Dermed reduseres også vekten betraktelig. Nyheten fra MerCruiser veier beskjedne 296 kilo, inkludert drev. Dette er betydelig mindre enn hva konkurrentene for øyeblikket kan skilte med.

Fornuftig

Lite slagvolum kan i tillegg til redusert vekt generere lavt drivstofforbruk. I følge MerCruiser skal D1,7L DTI være den minst tørste i klassen.

Lavt forbruk, kombinert med tre års korrosjonsgaranti, går trolig rett hjem for deg med mer fornuft enn følelser.

Krefter og akselerasjon

Nyheten skal imidlertid ikke bare appellere til de fornuftige. Turbo, intercooler og direkte innsprøytning skal i følge produsenten gjøre at motoren ”produserer mer kraft og akselerer raskere enn noen annen i klassen.”

Til Norge i mai

MerCruisers representant, Marine Power Norge, forteller at motoren vil bli tilgjengelig her til lands først i mai 2001. Prisen vil derimot ingen uttale seg om.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.