Elbilforeningen bekymret for salget

Stor nedgang i elbilandelen

Personbilsalget er nærmere halvert. Samtidig minker andelen helelektriske biler betydelig.

I MOTBAKKE: Elbilsalget generelt og Tesla spesielt opplever stor tilbakegang i nybilstatistikken i mai. Foto: Øystein B. Fossum
I MOTBAKKE: Elbilsalget generelt og Tesla spesielt opplever stor tilbakegang i nybilstatistikken i mai. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Coronakrisen rammer salget av nye personbiler hardt. Aller hardest rammes elbilene. Det kommer tydelig fram i den ferske registreringsstatistikken som ble lagt fram av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) tirsdag ettermiddag.

Registreringstallene for mai viser tydelige fall i det totale salget. Det ble nemlig bare registrert 7.998 nye personbiler, et fall på 39 prosent i forhold til mai i fjor. Det gjør at salget så langt i 2020 ligger har nådd 47.791 nybilregistreringer - 24 prosent bak samme periode i 2019.

På den andre siden satte bruktbilsalget ny rekord i mai. Antallet eierskifter økte med hele ni prosent, og nådde hele 45.879 biler. Bruktimporten raste naturlig nok, ned 37,4 prosent til 955 biler.

Nybilsalget 2020

Drivlinje mai alene 2020 totalt
Elbil43,1 %49,1 %
Ladbar hybrid22,6 %19,9 %
Diesel11,7 %11,1 %
Hybrid11,5 %9,9 %
Bensin11,3 %10,0 %

Tabellen viser andelen av nybilsalget, fordelt på drivlinje. 2020-tallene er fra januar til og med mai 2020. Kilde: OFV

Stup for elbilene

Men som nevnt har det dramatiske fallet i nybilsalget gått verst utover elbilene. Siden mars har markedsandelen for elbiler gått ned fra 56 til 43 prosent. Etter to strake måneder med nedgang endte markedsandelen til elbilene på 43 prosent sist måned.

Som et naturlig resultat av dette har de andre drivlinjene økt sine markedsandeler. Norsk elbilforening mener corona-pandemien må ta mye av skylda.

- Effekten av corona ser ut til å slå ut for fullt i mai og bremser den gode utviklingen vi hadde for salg av elbiler i første kvartal, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Utviklingen bekymrer, ettersom de mener pila skulle pekt oppover - ikke nedover.

- 2020 lå an til å bli det store gjennombruddet for elbil i Norge, med over 50 prosent markedsandel første kvartal. Økt utvalg av elbiler og skjerpede miljøkrav fra EU til bilindustrien virket positivt sammen med norsk elbilpolitikk. Men nå trengs det nye grep for å sikre økt salgstrend for elbiler, mener hun.

LUFTTRYKK: Hvis lampa for lavt lufttrykk i dekket lyser, kan det være farlig - det fikk Dinside-journalist Øystein Fossum erfare. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum / Øystein Bergrud Fossum Vis mer

Tesla-stup

Spesielt Tesla glimrer med sitt fravær på topplista. Faktisk må vi helt ned til 26. plass over maisalget blant bilmerkene, før Tesla dukker opp med bare 31 nye registreringer.

- For vår del handler det om corona-situasjonen, i tillegg til at det er annonsert flere nyheter som har ført til mer nøling fra potensielle kunder, sier kommunikasjonssjef Even Sandvoll Roland til Elbil 24.

- Dermed kan det virke som at flere har utsatt bilkjøpet en stund, og så kom corona og utsatte bilkjøpet ytterligere.

Topp 10 bilmerke mai

# Merke Mai alene 2020 totalt
1.VW1.2256.175
2.Toyota8284.233
3.Audi6385.586
4.Hyundai5852.883
5.Mercedes-Benz5152.570
6.BMW4923.448
7.Volvo4582.885
8.Nissan4562.543
9.Skoda4422.704
10.Peugeot3661.748
26.Tesla311.513

Tabellen viser bilmerkene med flest nybilregistreringer i mai 2020, samt januar til og med mai 2020. Tesla er helt nede på 26. plass. Kilde: OFV

Topplista

Det er likevel elbilene som dominerer topplista, over de mest solgte (registrerte) nybilene i mai. Men for første gang må årets komet, storselgeren Audi e-tron, se seg slått. Denne gang av VW Golf, som stort sett selges som elbil om dagen.

e-Golf er imidlertid på vei ut av markedet, og vil bli erstattet av VW ID. 3, om ikke lenge.

Også Hyundai Kona på tredjeplass selger mest som elbil, mens den «evigvarende» elbil-toppselgeren Nissan Leaf tar fjerdeplassen.

Så følger flere populære hybridalternativer, med Skoda Octavia, Mitsubishi Outlander (PHEV), VW Passat og Toyota Rav4, før de elektriske nykommerne Peugeot 208 (stor sett e-208) og MG ZS - sistnevnte en mindre elektrisk SUV fra Kina.

Mest solgte biler mai 2020

# Modell Antall
1.VW Golf621
2.Audi e-tron579
3.Hyundai Kona445
4.Nissan Leaf408
5.Skoda Octavia262
6.Mitsubishi Outlander244
7.VW Passat240
8.Toyota Rav4194
9.Peugeot 208194
10.MG ZS187

Tabellen viser topplisten for flest nybilregistreringer i mai 2020. Kilde: OFV

NYKOMMER: Den elektriske kinabilen MG EZ går rett inn på den norske topp 10-lista, til tross for stor nedgang i det norske elbilsalget. Foto: Øystein B. Fossum
NYKOMMER: Den elektriske kinabilen MG EZ går rett inn på den norske topp 10-lista, til tross for stor nedgang i det norske elbilsalget. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
BEKYMRET: Kommunikasjonsleder Unni Berge i Elbilforeningen mener det må tas grep for å få ny vekst i elbilsalget. Foto: Norsk elbilforening
BEKYMRET: Kommunikasjonsleder Unni Berge i Elbilforeningen mener det må tas grep for å få ny vekst i elbilsalget. Foto: Norsk elbilforening Vis mer

Høyt salg av ladbare hybridbiler

Til tross for en nedgang i totalsalget på 39 prosent, ble det solgt flere ladbare hybridbiler i mai 2020, enn samme måned i fjor. Markedsandelen for ladbar hybridbil har dermed økt til over det dobbelte, fra elleve prosent i mai 2019 til 23 prosent i mai 2020.

- Midt i krisen går ladbar hybridbiler mot strømmen, og opplever økt salg. Det er liten grunn til at Norge skal bremse elbilsatsingen til fordel for ladbare hybrider, så her bør miljøkravene skjerpes slik at elbiler kan fortsette veksten, sier Unni Berge.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!